Word kalm voor het slapengaan met deze slaapversjes. Op iedere bladzijde wens je met een versje een dier dat gaat slapen welterusten. Maar niet alles valt in slaap. Met de nacht komen andere dieren juist tevoorschijn: wens hen een goede nacht. Een ideaal boek voor een ritueel voor het slapengaan. De cadans van de versjes leid je al in de richting van dromenland, tot je na de laatste bladzijde tevreden je ogen kunt sluiten.

Een prachtig boek met versjes om lekker rustig te worden en te gaan slapen. De cover is ruw om te voelen, met glanzende letters en druppeks achter he motje aan, echt heel mooi gedaan op het donker blauw van de nacht. We beginnen het boek met afscheid nemen van de dingen die je overdag ziet en om je heen hebt waarna het overgaat in de nacht en je de dingen en dieren verwelkomt die in de nacht aanwezig zijn. Echt heel mooi bedacht, want toen ik er in eerste instantie even doorheen keek voordat we erin begonnen te lezen dacht ik ‘dat is raar gedaan, om als de kindjes het wakkerst zijn gedag te zeggen, om vervolgens hallo te gaan zeggen als ze al bijna naar dromenland vertrekken’, maar toen we aan het voorlezen waren werd het duidelijk hoe de bedoeling is. Het laat zien dat de kindjes niet alleen zijn in de nacht. Helemaal achterin het boek vinden jullie een heerlijke ontspanningsoefening om je kindje net dat laatste zetje te geven in slaap te vallen met een goed gevoel. Want de illustraties zijn heel lief en zacht getekend en begeleiden het verhaal heel mooi naar dromenland toe. Het is ook niet zomaar een leuk boek om mee in slaap te vallen, je kindje leert er ook dingen door, bijvoorbeeld dat de waterlelie prachtig is overdag en ‘snachts sluit, en dat de bomen alle vogeltjes een slaapplekje geven. Je kunt met dit boek als ouder heel mooi spelen met hoe je het voorleest zodat het dag/nacht effect nog duidelijker wordt, en samne met de illustraties die wat donkerder worden moet dat zeker lukken. Ik vind dit echt een prachtig boek. En voor als je een kindje hebt dat nog niet lang de aandacht erbij kan houden, zoals mijn dochter die nog 2jaar moet worden volgende maand, kun je de teksten een klein beetje vertellen en vooral gaan kijken en zoeken wat je allemaal ziet. Mijn dochter vond het in ieder geval pracht ig om te zien en haar favorieten waren gillend en wijzend ‘NIJN’ en ‘MAAN’. Echt prachtig om te zien wat boeken als dit teweeg brengen.

Uitgeverij: Lemniscaat
ISBN: 9789047714064
Pagina’s: 28