Een biografisch verhaal, dat voor ouderen herkenbaar is en jongere generaties een inkijkje biedt in de levens van ouders of grootouders.

Het is eind jaren vijftig, begin zestig van de vorige eeuw. Kleuterjuf Ruth heeft haar hart verloren aan het kinderrijke arbeidersgezin Vervaeke. Af en toe gaat Ruth op huisbezoek bij haar leerlin­gen en ze beseft dat het bijna onmogelijk is voor de ouders om alle dagen te voorzien in het nodige voor hun kinderen. Het gezin put echter kracht uit het geloof en de onderlinge band tussen de kinderen zorgt voor vele bijzondere, zowel grappige als trieste, maar vooral warme momenten. In deze tijd van digitalisering is het moeilijk voor te stellen hoe het leven er toen uitzag. Voor ouderen is dit biografische verhaal wellicht herkenbaar, voor de jongere generaties biedt het een inkijkje in de levens van ouders of grootouders. Kinderen van gisteren van Knisper Fogata is een heerlijk boek om in weg te dromen!

In Kinderen van Gisteren lees je over het gezin Vervaeke. Het verhaal wordt verteld door Ruth, die als kleuterjuf enkele van de kinderen van het gezin in haar klas krijgt. Ruth streeft ernaar om ‘haar’ kinderen goed te leren kennen en langzaam krijgen de kinderen van het gezin Vervaeke een speciaal plekje in haar hart. Aan de ene kant valt haar op dat sommige dingen niet positief zijn. Het gezin is arm en telt maar liefst zeven kinderen. De tijd dat het boek zich afspeelt is eind jaren ’50, begin jaren ’60, is een tijd van de naoorlogse generatie. Een generatie die hard moet werken om de vele monden te voeden die het gezin rijk is. Het gezin Vervaeke is streng katholiek en leeft daarnaar. Hoewel het gezin het zwaar heeft verwonderd leerkracht Ruth zich erover hoe de kinderen in het gezin worden opgevoed. Dat is niet altijd even pedagogisch verantwoord, maar Ruth weet haar mening voor zich te houden. De onderlinge band tussen de kinderen en het sociale aspect van het gezin is bijzonder. En hoe moeilijk is het om zeven kinder op te voeden in een tijd na de oorlog?

Hoewel je leest vanuit de opvattingen van Ruth gaat het verhaal van Kinderen van Gisteren echt over het gezin Vervaeke. Bijzonder is om het boek te lezen met de wetenschap dat tijden sindsdien zijn veranderd. Onze generatie kan zich niet voorstellen dat de pastoor aan huis komt om je op de puntjes te wijzen. Gaan we nu naar de dokter dan hebben we doorgaans zelf al uitgebreid op Google opgezocht wat we wellicht mankeren, we denken zelf mee zogezegd. In die tijd had de dokter ervoor geleerd en wat hij zei klopte gewoon. Het is een voorbeeld om te benoemen hoe Kinderen van Gisteren je meetrekt in een andere tijd. Een tijd die voor ons niet voor te stellen is, maar die herken van de verhalen van mijn vader.

Kinderen van Gisteren is in dat opzicht niet zomaar een boek over een familie. Enerzijds laat het de mensen van onze generatie zien hoe het leven toen was en laat je nadenken over de ontwikkelingen die we als maatschappij hebben doorgemaakt. Anderzijds kan ik me voorstellen dat het voor de generatie van het boek een boel punten van herkenbaarheid geeft en het je mee terug neemt in de tijd. Boven alles is Gisteren van Gisteren een bijzonder boek om te lezen, alsof je -net als Ruth- van een afstandje meeleeft in het gezin Vervaeke.

Uitgeverij: Celtica Publishing
ISBN: 9789493158542
290 pagina’s