Met de punt naar voren – Nico Dijkshoorn

Nico Dijkshoorn (Amsterdam 15 mei 1960) is uniek in zijn soort. Hij is dichter, schrijver, muzikant, maar vooral een begenadigd columnist. Het grote publiek kent hem als vaste gast in De Wereld Draait Door, waar hij de andere gasten op de hak neemt. In Voetbal International zorgt hij wekelijks voor de alternatieve bijdrage. Hij kiest een totaal andere invalshoek dan de traditionele voetbaljournalisten. Een column van Nico Dijkshoorn lees je met een glimlach. Zelfs de mensen die hij op een uitermate creatieve wijze fileert zullen het geamuseerd lezen. En het verschaft spelers, trainers en officials status als ze een keer aan de beurt zijn. Als Nico Dijkshoorn over je schrijft, speel je een rol van betekenis. Negeert hij je, dan moet je je zorgen gaan maken.

De scherpste pen van de Eredivisie.
-Michel van Egmond

Mijn beste daad als hoofdredacteur van Voetbal International was Nico Dijkshoorn als columnist aantrekken. Lachen om een column, dat kom je bijna niet meer tegen.
-Johan Derksen

Met de punt naar voren is een verzameling columns van Nico Dijkshoorn, welke hij in de periode van mei 2013 tot april 2014 schreef voor Voetbal International. Op zijn eigen bijzonder wijze neemt Nico menig speler en trainer onder zijn pen, die inderdaad behoorlijk scherp kan zijn. Dit zorgt voor een mooie verzamelbundel die je met plezier zal lezen.
Zo geeft Nico zijn eigen bijzonder visie op het WK en hoe deze zal verlopen. Ook bondscoach Louis van Gaal ontsnapt uiteraard niet aan de scherpe pen van Nico.
Hoewel ik geen bijster grote voetbalfan ben, heb ik enorm genoten van Met de punt naar voren. Op bijzondere, en vooral eerlijke wijze verteld Nico over zijn kijk op de eredivisie en de (hoofdrol-)spelers daarvan. De manier waarop Nico zijn visie op voetballers weergeeft is prachtig; scherp maar vaak ook humoristisch.

Het fijne van een columnbundel is dat je gemakkelijk tussen de bedrijven door een verhaaltje kan lezen. Met de punt naar voren neemt je echter zo mee in de wereld van Nico dat je geneigd bent om de hele bundel in één ruk uit te lezen. Zoals al gezegd; Je hoeft niet eens een voetbalfan te zijn om je te amuseren met de columns van Nico in Met de punt naar voren. Voor de echte voetbalfan is dit uiteraard een onmisbaar exemplaar in de boekenkast.

Uitgeverij: VI boeken
ISBN: 9789067970778
Pijs: € 14,95