net-als-in-de-film-jose-vriens

Marit Laverne ontdekt bij de crematie van haar moeder een man die wel heel veel op haar vader lijkt. Hij is de laatste persoon die ze daar verwachtte. Al snel blijkt dat niet alleen zij, maar nog meer mensen hem hebben gezien en herkend. Dat zet in gang wat haar moeder altijd heeft proberen tegen te houden. Het hek staat nu echter open en Marit krijgt met mensen te maken die ze liever niet had leren kennen.

Bea van Son leert tijdens een vakantie in Oostenrijk een man kennen, Joost. Wat ze niet voor mogelijk had gehouden, gebeurt: ze wordt verliefd op hem en hij op haar. Geen mens is zonder geheimen, ook Joost niet. Hij is niet alleen acteur, maar blijkt ook nog een dochter te hebben die van dezelfde leeftijd is als haar eigen kinderen.

Zowel Marit als Bea moeten leren omgaan met deze nieuwe situatie, wat voor de een net wat gemakkelijker is dan voor de ander.

In Net als in de film weet Marit dat ze de dochter is van de beroemde filmster Carl Dutour, alias Joost de Jong, maar heeft al jaren geen contact meer met hem. Marits moeder, Lea Laverne, heeft er bewust voor gekozen om haar dochter buiten de schijnwerpers op te voeden. Wanneer Lea overlijdt is Carl ook aanwezig op de crematie en ondanks zijn vermomming wordt hij herkent. Door Marit, maar ook door de pers. Marit wordt in de media genoemd als de verzwegen dochter en komt zo in één klap in de schijnwerpers te staan. Carl neemt contact op met Marit en samen besluiten ze om elkaar beter te leren kennen. Marit wordt officieel voorgesteld als de dochter van de beroemde Carl Dutour. Hierdoor komt ze terecht in een voor haar totaal onbekende wereld en krijgt te maken met de voor- en nadelen van het beroemd zijn.

Carl Dutour is naast zijn drukke carrière op zoek naar een stukje rust. Tijdens een wandeling in zijn vakantie loopt hij Bea tegen het lijft. Bea kent heel Carl niet en bij haar kan hij dan ook gewoon Joost zijn, een verademing naast alles fans en media. De media is echter overal en Carl weet zijn relatie met Bea dan ook niet lang verborgen te houden. Ook Bea, en haar kinderen, krijgen te maken met het leven in de schijnwerpers. Vooral dochter Lori ziet de nieuwe relatie van haar moeder dan ook helemaal niet zitten.

Net als in de film heeft twee verhaallijnen, met één hoofdpersoon: Carl Dutour. De ene verhaallijn vertelt het verhaal van een vader die na jaren zijn dochter weer ziet. Een hernieuwde kennismaking volgt, hoewel beide afwachtend zijn. De tweede verhaallijn beschrijft Carl zijn relatie met Bea en een leven buiten de schijnwerpers. Zoals altijd weet auteur José Vriens alle personages sterk neer te zetten. Je leert iedereen goed kennen en voelt mee met hun emoties. Weer een heerlijke roman die voor enkele uurtjes leesgenot zorgen.

Uitgeverij: Ellessy
ISBN: 9789086603152
318 pagina’s