Jennifer L. Armentrout is op dreef met de Origin-serie, waarin ‘The burning shadow’ het tweede deel is. In dit boek is voor Evie niets meer hetzelfde. In ‘The darkest star’, het eerste deel van de serie, heeft ze opper-Luxen Luc ontmoet. In ‘The burning shadow’ kan ze zich daar niets van herinneren. Evie is een paar maanden uit haar geheugen kwijt. Op zoek naar het antwoord op de vraag wie ze is en wie ze was, belandt ze steeds dieper in de wereld van de Luxen. En ze zal al snel ontdekken dat als je daar eenmaal in zit, je er niet zo makkelijk meer uit komt. De Origin-serie is een zijdelings vervolg op de Lux-serie, waarmee Jennifer L. Armentrout zichzelf voorgoed op de kaart zette als fantasyauteur. Haar fans hadden nog niet genoeg van de wereld die ze creëerde. Zijzelf gelukkig ook niet.

Na een heftige tijd waarin Evie veel heeft ontdekt over wie ze werkelijk is wilde ze rustig eten en zich weer even normaal voelen maar helaas, haar moeder Sylvia en de Origin Luc staan elkaar naar het leven en wanneer ze ontploft van woede valt ze bijna flauw. Alle stress is nog niet voorbij want Evie worstelt nog steeds met haar identiteit, degene waarvan ze altijd heeft gedacht die ze was is ze eigenlijk niet en ze zal haar weg moeten vinden tussen wie ze ooit was, wie ze dacht dat ze was en nu is en wie ze werkelijk zal zijn. Luc is uiteraard niet bij haar weg te slaan tot grote frustratie van Sylvia en Evie voelt zich andersom bij Luc ook veilig en vertrouwd. In de omgeving waart een of ander virus rond waar mensen aan dood gaan, de Luxen tegenstanders zeggen dat het de Luxen hun schuld is en de Luxen beweren van niet. Evie zit uiteraard overal tussenin vanwege Luc, haar verschillende vrienden en haar moeder. Evie krijgt steeds vaker ‘herinneringen’ die ze niet kan plaatsen en hoort ze een stem in haar hoofd die ze herkend maar niet weet of het een herinnering is of dat ze het ergens anders heeft opgepikt. Het is net een soort game dat ze aan het spelen is en ondertussen komt ze meer en meer te weten maar krijgt daardoor ook meer en meer vragen over wie ze was, wie ze is en wie ze zal zijn. Wanneer ze de Arum Lore tegenkomt word alles nóg verwarrender en gaat alles in een sneltreinvaart richting de waarheid naar wie ze werkelijk is.

Ook in dit deel is niets wat het lijkt. Er zitten wendingen in die je bij je strot grijpen en meer verbazen dan je had kunnen denken. De humor tussen Evie en Luc is nog steeds op en top aanwezig en laat mij echt genieten tussen alle narigheid van Evie’s wereld in. Maar niet alleen Evie en Luc brengen humor in het verhaal, ook Grayson en Kent hebben ontzettende droge humor, vaak veel te flauw maar daarom juist super grappig. Het verhaal heeft (eigenlijk net als alle boeken van Jennifer) een geweldige opbouw qua spanning en onthulling. De liefde die opbloeit tussen Luc en Evie is ontzettend mooi, lief en onvoorstelbaar moeilijk, ze weten soms niet wat ze met elkaar aan moeten door alles dat er gebeurd, en door de dingen die Luc weet maar niet verteld of zelf ook niet weet. De cover is weer typisch Armentrout waardig, een mooie groene kleur met het silhouet van een stel, met daarboven de titel die verrassend  genoeg, zoals iedereen meteen zal opvallen, in het Engels is gehouden. De spanningsopbouw is ontzettend goed gedaan, in het begin is het allemaal vrij rustig, er gebeuren tussendoor wel heftige dingen maar het gaat altijd weer terug naar rustig aan, tot je over de helft bent….dan komt de vaart, spanning, onthullingen en verbazing in een stroomversnelling en kun je je eigen leessnelheid bijna niet meer bijbenen van genot. Door hoe alle personages zijn beschreven ‘leef’ je ze, je krijgt het gevoel dat je ze daadwerkelijk kent. Je leeft intens mee met Evie, met alle leugens, onzekerheden, liefde, angst en verliezen die ze moet doorstaan, het boek zuigt je het verhaal binnen en de laatste pagina laat je vol ontzetting achter. Nu is het wachtten op het vervolg want hoe dit af gaat lopen is nog maar de vraag. Deze serie, samen met de Lux serie, is gewoon een must have als ik dat mag zeggen. Elke keer weer verrassend ook al is het allemaal redelijk hetzelfde en dát maakt deze series geweldig, weten wat er gaat komen en toch verrast mogen zijn.

Uitgeverij: Zomer&Keuning
ISBN: 9789401915878
Pagina’s: 533