Hoor jij weleens een monster dat in het donker, ’s avonds laat heel zachtjes naar beneden sluipt…
En niet naar bed toe gaat?

Een magisch avontuur voor het slapengaan – voor kleine monsters!

Burp moet over tien minuutjes naar bed, maar daar heeft ze helemaal geen zin in. Ze sluipt in het donker de trap af om nog even lekker wat wormentaart te snoepen, te spelen, muziek te maken en nog veel meer. Burp is niet de enige die niet kan slapen, want ineens staan haar vier vrienden voor de deur. Haar monstervrienden maken echter veel lawaai en rommel en dat vind Burp helemaal niet leuk… Burp wil eigenlijk liever naar bed…

Wat gelijk opvalt als je dit boek in je hand hebt is de mooie cover. De sterren schitteren in de nacht en ook de titel van het boek zelf is bedrukt met folie en daardoor heel bijzonder. Zodra je het boek openslaat zie je een grote plattegrond van dromenland. Voorin het boek is het overdag, en achterin vind je dezelfde plattegrond maar dan in de nacht. Mijn zoontje van 3 was hierover gelijk enthousiast en bleef maar heen en weer bladeren tussen het begin en het eind van het boek, voordat ik was begonnen met voorlezen.

De eerste pagina begint spannend. Je ziet een grote duistere afbeelding van een trap met slechts een verdwaalde speelgoedauto, een bang spinnetje en een grote schaduw van een monster. Op de volgende pagina staren twee grote ogen je vanuit diezelfde schaduw aan en zelfs het spinnetje is erg bang. Maar dan zie je een schattig monstertje waar je gelijk verliefd op wordt. Burp het monster heeft een superzachte en vriendelijke uitstraling, een knuffeltje dat ze het hele boek met zich meeneemt en een schattig strikje in haar haartjes. Tevens loopt het spinnetje eigenlijk het hele verhaaltje met haar mee en zorgt voor de nodige humor!
In het begin van het boek moet Burp over tien minuten naar bed, en telkens als je een pagina omslaat gaat daar een minuut van af. Zo tel je dus samen met je kind af naar het moment van het slapen gaan. Ook is het leuk om te zien hoe Burp in het begin echt niet wil slapen, maar na die tien minuten wil ze gewoon echt naar bed.

Ondanks het spannende begin hebben kleine kinderen al snel door dat het om het monstertje van de cover gaat en zijn ze niet bang. Wij vinden het boek erg leuk en de schattige Burp is de reden dat mijn zoontje het boek steeds wil lezen of bekijken. Een leuke aanrader voor de decembermaand.

Over tien minuutjes naar bed, klein monster is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar.

Uitgeverij: Unieboek | Het Spectrum
ISBN: 9789000373215