De aarde is te vol. Om oorlog te voorkomen, stelt de Wereldraad een quotum in: een maximum aantal inwoners per land. Er moeten mensen weg. Ook voor Axel en Tommy is geen plek meer. Ze zijn in de slinkstand gezet: ze kunnen niet naar school, moeten leven van een karig voedselpakket en werken in slinkerdienst. Net als miljoenen andere slinkers mogen ze zo weinig, dat ze maar voor de helft meetellen. Zo wil de Euro-Unie zonder bloedvergieten het quotum van de Wereldraad halen. Het leven van slinkers is zwaar, maar wie zich aan alle regels houdt, overleeft het wel.

Of… toch niet? Axel en Tommy moeten vluchten nadat hun ouders zijn opgepakt. Tijdens hun zoektocht naar een veilige plek, ontdekken ze langzaam de duistere krachten achter het quotum…

Project Z is het eerste Project van Quotum.

Sinds twee jaar is het gezin van Axel en Tommy veranderd van een gewoon gezin naar een slinkers gezin, slinkers zijn de gezinnen die uitgeloot zijn om op gehalveerd rantsoen te leven. Door een bevolkingsverdrag van de wereldraad die een quotum heeft ingesteld voor hoeveel mensen er in een land mogen wonen, is deze walgelijke en mensonterende vorm van ‘leven’ ontstaan. Wanneer tijdens de verkiezingen Philip Foxen als winnaar uit de bus komt gaat alles bergafwaarts, hij haat slinkers nog meer dan de gewone burgers al doen, maar het ergste is nog wel dat Foxen ook nog eens de macht heeft om iets met die haat te doen. Ze slaan op de vlucht wanneer hun ouders worden opgepakt en eindigen in het moeras om er van daaruit achter te komen hoe gevaarlijk hun leven werkelijkheid is en welke gevaren er schuilen zonder dat ze dat wisten.

Vanaf het moment dat hun ouders worden opgepakt is het echt super spannend, ook door de ’tussendoor’ hoofdstukken van het personage dat voor de ‘Angeli Terrae’ werkt en die de jongens in de gaten houdt. Axel en Tommy zullen het samen moeten redden, wat een vertederend maar ook verdrietig tintje in het verhaal legt. Wanneer de jongens op de vlucht slaan slaat de spanning ongenadig uit het boek vandaan, op elke hoek schuilt gevaar, en als lezer voel je dat zeker. Er zitten bepaalde wendingen in het verhaal die ik niet aan had zien komen, en vriend en vijand zijn niet wie ze doen voorkomen en dat maakt het verhaal nóg spannender, omdat je niet meer weet waar je aan toe bent. Beslissingen worden genomen, en niet elke keer vanuit wijs oogpunt en dat brengt spannende, zo niet super gevaarlijke en dus nóg spannender situaties met zich mee. Ik bleef lezen, want hoe ongelofelijk dit verhaal ook lijkt, het is eigenlijk ook weer wél te geloven, en dát maakt het zo spannend en eng. De cover en de tekeningen op de snede is echt geweldig, wauw, wat een geweldig mooi boek om te zien, heel intrigerend en ik blijf ernaar kijken ook al staat er niet veel op om te ontdekken. Het (bijna) einde is met dan spannend maar het echte einde…. daar moet ik echt nog even over nadenken. Wat een verhaal is dit, een echte mindcrusher. Je verbindt alle hints, alle lijntjes en alle woorden tussendoor, en je bent een eind op weg, maar veel blijft ook niet verteld en onduidelijk, heel tof. Wachten op het vervolg dan maar, en die komt er gelukkig, want ‘project Z’ is het eerste deel van een tweeluik.

ISBN: 9789047711803
Pagina’s: 399
Prijs: € 15,95