Op de rand van de wereld is het tweede deel in de magische serie Reisbureau Wereldvreemd van L.D. Lapinski. De perfecte boeken om in te ontsnappen voor kinderen vanaf 10 jaar. Magisch avontuur vol vaart, humor en fantastisch uitgewerkte werelden.

Wanneer piratenkoningin Mez alarm slaat is reisbureau Wereldvreemd in rep en roer. Mez’ wereld De Breek wordt kleiner en kleiner, en dus schieten Jonathan en Flick te hulp. De Breek is een waterwereld vol piraten en meervolk, en een bezoek is niet zonder gevaar.
Je koffer vasthouden was nog nooit zo lastig, en Flick moet al haar magie aanwenden om de Breek te redden voordat-ie voor altijd verdwijnt. Maar of dat gaat lukken?

Mez Shaban is niet alleen piraat, nee nee, ze is kapitein van het schip ‘de monnikskap’. Haar piraten lopen er altijd prachtig bij, stijlvolle ooglapjes en gepimpte kunstbenen. Haar complete wereld bestaat uit de wateren van De Breek, een waterwereld vol zeewezens en piraten. Maar haar wereld krimpt in rap tempo, en ze roept de hulp van reisbureau wereldvreemd en dus van Flick in. Voor Jonathan is er een vreselijke ‘verrassing’ in petto, en dat slaat hem uit het veld, Flick probeert hem met alles dat ze in zich heeft te helpen en bij te staan maar dat is best moeilijk. In de wateren leeft het meervolk en of die nou zo graag in zee gaan met vreemdelingen? De scheuren die in De Breek ontstaan zijn gevaarlijk, en Flick zal samen met Jonathan en Avery iets moeten verzinnen vóórdat De Breek écht vergaat, en dat gaat sneller dan ze denken. De schisma’s zijn altijd al waardevol, maar voor deze missie van onschatbare waarde, en de enige die er iets wezenlijke mee kan is Flick. Maar Flick weet amper wat ze kan dus de vraag is nog meer of ze überhaupt iets kan betekenen voor De Breek en zijn bewoners.

Je wordt meteen in het eerste hoofdstuk aan Mez Shaban geïntroduceerd, kaptein van ‘De Monikskap’ in De Breek, waarna je weinig meer over haar leest….tótdat reisbureau wereldvreemd een magische brief krijgt en Shaban weer in het verhaal komt, dat is echt een geweldige manier van de lezer ‘lekker houden’, want het maakt je bijna blij weer wat van Shaban te lezen, zo’n intrigerend karakter is het. De kleur van het boek zelf (de omslag) is heel mooi en past bij de rode draad in het verhaal, De Breek. De kofferstickers die in het boek zitten zijn onwijs gaaf om te zien, en je zou er veel meer willen hebben (wat hopelijk ook gebeurd want elk deel zitten er stickers bij). Mez is meedogenloos en laat dat meteen even zien, waardoor je als lezer meteen weet wie het sterkste is en op scherp gezet wordt. Verraad en achterbakse plannetjes zijn aan de orde van de dag met kapitein Mez en dat geeft dit verhaal zijn spanning, omdat je nooit weet wat ze nu weer gaat doen of heeft gedaan.  Een heel tof detail wat, gok ik zomaar, maar weinig mensen is opgevallen, is dat de streepjescode zelfs een koffer is.

Wat ik ook mooi vind aan dit deel, is dat Flick nu écht de hoofdrol heeft. Het vorige deel was Jonathan toch over het algemeen het hoofdkarakter, maar in dit deel heeft Flick alles in handen, en met alles bedoel ik ook alles. Haar magie, de schisma’s, de beslissingen, en dat maakt dit deel net weer een stukje mooier, omdat je daaraan merkt dat de serie groter wordt. De wending die je richting het einde toe krijgt, is op z’n zachtst gezegd verrassend en het einde zelf best ontroerend, verdrietig zelf. Het einde is gekmakend totdat het volgende deel uitkomt, laten we hopen dat dat snel is.

ISBN: 9789026156458
Pagina’s: 333
Prijs: € 17,99