9789044353013_1602x

Over de hele wereld gebeurt er iets vreemds als vrouwen in slaap vallen; ze worden langzaam omhuld met een coconachtig weefsel – en ze worden niet meer wakker. Maar als het weefsel dat hun lichaam omhult wordt aangeraakt of aangetast, worden de vrouwen agressief en enorm gewelddadig.
In het Amerikaanse stadje Dooling verspreidt het virus zich vanuit de vrouwengevangenis en gaat het over op alle gevangenen, met uitzondering van één. Er doen al snel verhalen de ronde over deze Evie: is ze een medische rariteit of het kwaad dat het virus veroorzaakt? De achtergebleven mannen in het stadje, overgelaten aan hun primaire instincten, raken slaags met elkaar terwijl de sherrif van Dooling, Lila Norcross, vecht om wakker te blijven.
Ondertussen ontwaken de vrouwen die in slaap zijn gevallen in een compleet nieuwe wereld.

De komst van Evie – een vrouw met bovennatuurlijke krachten en de dood in haar vingertoppen – brengt het slaapvirus Aurora met zich mee naar de vrouwengevangenis van Dooling. Alle vrouwen ter wereld proberen wanhopig om wakker te blijven, maar er is niet van het Aurora virus te winnen. Evie komt over als een psychiatrisch patiënt, waardoor de link tussen haar en het Auroravirus pas gelegd wordt als zij de enige vrouw ter wereld is die kan slapen zonder in een cocon te veranderen. Stukje bij beetje wordt duidelijker hoe machtig ze is, en ze eist dat Clint haar komt beschermen. Hij is degene die moet voorkomen dat de mannen die haar willen gebruiken voor onderzoek, haar te pakken krijgen voor haar werk gedaan is. Het lot van de vrouwen ligt in Clint’s handen. Sterft Evie dan zullen de vrouwen niet ontwaken.

Buiten de gevangenis gaat het de vrouwen niet beter af; alle vrouwelijke inwoners van de aarde, klein en groot, vallen ten prooi aan het virus. Mannen willen hun vrouwen en kinderen redden en proberen de cocons open te breken, met als gevolg dat de vrouwen moordlustig worden en hun eigen mannen aanvallen. Naarmate er minder vrouwen overblijven, plegen sommige mannen zelfmoord, anderen zien geen andere uitweg dan de vrouwen te vermoorden, gezien ze toch maar in de weg liggen en gevaarlijk zijn. Wie bewijst er immers dat ze ooit nog wakker zullen worden?
Zodra het nieuws van de mysterieuze Evie hen bereikt willen ze haar hebben en wordt er een grootschalige aanval op de gevangenis voorbereid. Clint verzamelt zijn eigen kleine leger om zo de mannen zo lang mogelijk te weren, maar zijn ze wel opgewassen tegen de grote groep agressieve mannen met hun allesverwoestende vuurwapens…

De vrouwen worden wakker aan de andere kant van een gigantische Boom, die Evie heeft geschapen. Ze starten een nieuwe samenleving in een wereld waarin mannen niet bestaan. De tijd gaat aan de andere kant van de boom heel snel; dagen zijn maanden. De nieuwe samenleving krijgt elke dag nieuwe inwoonsters en iedereen leeft in vrede met elkaar. Er wordt een compleet nieuwe wereld opgebouwd, zonder criminaliteit, mishandeling en ander onrecht dat voornamelijk van mannelijke hand afkomstig is. Sherrif Lila heeft de slaap dagen kunnen weren en in deze dagen veel bereikt, maar wordt uiteindelijk ook aan de andere kant wakker. Als er inwoonsters verdwijnen, besluit ze op onderzoek uit te gaan. De waarheid is schokkend en langzaam maar zeker komt alles aan op een belangrijk besluit dat de vrouwen namens alle vrouwen ter wereld moeten nemen…

Dit 831 pagina’s tellende boek met het formaat en het gewicht van een baksteen begint met een lange lijst personages, waardoor je verwacht dat je vaak terug zult bladeren. Niets is minder waar, gelukkig. Ondanks de grote hoeveelheid personages is Schone slaapsters geen enkel moment verwarrend. Stephen en Owen hebben veel tijd besteed aan het uitdiepen van hun personages; waarom maken ze de keuzes die ze maken, wat zijn hun valkuilen en hun passies en wat heeft hen gevormd zoals ze nu zijn. De personages maken persoonlijke groei mee tijdens het verhaal en dit raakte mij dan ook meer dan de mysterieuze Evie en de horror scenes. Af en toe denk je ‘dit is typisch Stephen King’ en toch is dit boek anders dan zijn andere boeken. Dit komt natuurlijk door de prachtige samenwerking van vader en zoon, dat door hun verschillende schrijfervaringen en persoonlijkheden er een prachtig verhaal van heeft gemaakt.

Schone slaapsters is een fantasyverhaal met een gruwelijke horror-twist en een geweldige mysterieuze vrouw in de hoofdrol; Evie. Stephen en Owen houden je geboeid tot aan de laatste regel met dit unieke verhaal dat tevens een aantal inzichten over de mensheid bevat. Het zet de lezer op meerdere punten aan het denken; als je zou kunnen kiezen voor een wereld in vrede of een wereld met mannen, waar zou jij dan voor kiezen?

Over de auteurs:
Meesterverteller STEPHEN KING heeft meer dan vijftig romans op zijn naam staan, en tientallen korteverhalenbundels. Hij schreef spanning, horror, fantasy, bovennatuurlijk, en in welk genre hij zich ook waagt, steeds weet hij wereldwijd miljoenen lezers aan zijn boeken gekluisterd te houden.
OWEN KING ging als schrijver zijn vader achterna: hij publiceerde meerdere korte verhalen in onder andere de Boston Globe en de New York Times Book Review, schreef de roman Double Feature en werkte mee aan een graphic novel.

ISBN: 9789044353013
Uitgeverij: The House of Books
Pagina’s: 831
Prijs: €25,-

[bol_product_links block_id=”bol_59dcbefe7a4cb_selected-products” products=”9200000079416464″ name=”Schone slaapsters – Stephen King & Owen King” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]