Na een reis met een gammel vliegtuig en een parachutesprong waar je snorharen van wegwaaien zijn de Stiltons weer terug op Oerknal Eiland, het supergeheime eiland waar de dino’s nooit uitstierven! Ze krijgen een opdracht met een luchtje: ze moeten zoveel mogelijk poep van de triceratops verzamelen, omdat daar veel van te leren valt. Bah.. zet maar alvast een wasknijper op je neus!

Geronimo, Klem, Benjamin en Keetje maken deel uit van een team speciaal agenten van het Departement voor Informatie over Natuurhistorie en Oorsprong, het DINO. Ontdekkingsreiziger Lennox, wetenschapper Jenny en paleontoloog Karina maken ook onderdeel van uit van het team.
Ze zijn nog maar net begonnen met hun missie, als Geronimo midden in een grote hoop dampende dinopoep terecht komt. Zodra iedereen uitgelachen is en hij zichzelf weer heeft schoongeveegd, beginnen ze met hun vieze werk.

Het team heeft al veel tricerapoep verzamelt, wanneer er een onrustige triceratopsbaby in hun buurt komt grazen. Karina heeft deze baby Trigger genoemd, omdat ze door haar overgevoelige oortjes snel getriggerd wordt door bepaalde geluiden. Muisstil gaat het team verder met hun werk, maar dan krijgen Klem en Geronimo ruzie… en komt niet alleen Trigger boos op hun geschreeuw afgestormd, maar ook de volledige kudde triceratopsen.
Na een spannende ontsnapping vertelt Lennox dat Jenny te weten is gekomen op welk geluid Trigger steeds reageert. Dit heeft te maken met een meedogenloos figuur.
Met behulp van Lennox’ ruismeter gaan ze op zoek naar wie of wat Trigger stoort, maar dit zou nog wel eens gevaarlijker kunnen zijn dan het team denkt…

Het is deze keer wel een bonte verzameling personages: onder andere de arrogante durfal Klem die alles beter weet, de stuntelige en vooral angstige Geronimo en de ontdekkingsreiziger Lennox die niet eens een kaart kan lezen en geen richtingsgevoel heeft. Deze personages zorgen voor veel hilarische scenes en er word naast de nodige spanning ook veel gelachen in het verhaal.

Het hoofdkwartier van DINO bevindt zich in een gestrand piratengaljoen, en ook hiervan vind je een goed uitgewerkte doorsnede, zodat de lezer enig idee krijgt van hoe het hoofdkwartier eruit ziet. Ook dit keer hebben ze weer leuk gespeeld met de namen van personages, zo heet de ontdekkingsreiziger Jungle van achternaam en de paleontoloog von Fossilen. Dit vind ik – naast de speelse lettertypes – altijd zo leuk aan de Geronimo boeken, omdat dit wederom een speelse toevoeging is.
Naast het spannende verhaal en mooie illustraties van de flora en fauna op Oerknal Eiland, zijn er ook aparte kopjes her en der te vinden in dit boek. Deze kopjes hebben de titel ‘Geronimo ontmoet…’ en beschrijven een bepaald soort dinosaurus, van gewicht tot type. Dit maakt dit boek niet alleen erg leuk om te lezen, maar ook nog eens leerzaam.

Tricerapoep onder de loep is geschikt voor dinoliefhebbers van 7 – 9 jaar.

Uitgeverij: TDM Publishing
ISBN: 978-90-5924-831-1