In deze nieuwe serie van Cassandra Clare (i.s.m. Wesley Chu) volgen we Magnus Bane en Alec Lightwood op hun reis rond de wereld. Maar als het stelletje in Parijs is beland, wordt hun vakantie verstoord door een ontmoeting met een vriend uit het verleden. Een sekte blijkt chaos te veroorzaken over de hele wereld. Een sekte die Magnus ooit heeft opgericht. Blijkbaar. Een keer. Als grap. Het is aan Magnus en Alec om ervoor te zorgen dat hier een einde aan komt, en ze zullen elkaar compleet moeten vertrouwen om dat voor elkaar te krijgen.

Magnus en Alec zijn in Parijs, de stad van de liefde, en Magnus heeft van alles gepland voor zijn Alec en hun eerste echte vakantie samen,  alleen geen enkel plannetje loopt zoals hij had gepland. En wanneer er en oude vriendin van Magnus ineens verschijnt is het drama compleet. Ze verteld Magnus dat er door de spiraalraad word geëist dat hij persoonlijk de mensensekte van demonenaanbidders, de scharlaken hand, neutraliseert. Blijkbaar is hij namelijk degene die deze groep ooit heeft gesticht, zij het als grap, maar ondertussen is uitgegroeid tot ware dreiging. Het vervelende is alleen dat Magnus daar niks meer van weet. Hun eerste stop zal de Parijse schaduwmarkt zijn, maar echt gewaardeerd word het niet dat Magnus Alec mee heeft en Alec voelt zich er dan ook niet fijn. De zoektocht naar de leider van de scharlaken hand, het grote gif, is begonnen. Vele feestjes, personen en informatiebronnen worden afgegaan om de leider te vinden en de scharlaken hand te ontbinden maar makkelijk is anders, eerder lijkt het een onmogelijke missie en stuiten ze op veel tegenslag. Wat begon als wat een leuke vakantie had moeten zijn mondt uit in een ware tocht vol moord, wantrouwen, misplaatst vertrouwen en bizarre situaties.

Wat best schrijnend is om te lezen is dat Magnus altijd zo onzeker is over de liefde, hij leeft al zolang en heeft al zoveel teleurstellingen en verliezen te verwerken gekregen dat hij nu met Alex ook erg op z’n hoede en voorzichtig is, en dat maakt mooie dingen altijd een stuk complexer terwijl de liefde juist zo mooi zou moeten zijn. Door het hele verhaal heen lees je de prille ontluikende liefde van Magnus en Alec en dat is super lief, mooi en schattig om te lezen en het geeft het verhaal een lief randje en dat is ook wel welkom want er gebeuren veel te veel ellendige dingen. Het mooiste aan dit verhaal vind ik dat je een heel andere kant van zowel Magnus als Alec te zien krijgt, niet de schaduwjager en heksenmeester in hun functie maar op persoonlijk vlak, een kant die we weinig te lezen krijgen. Alles is weer zo geschreven dat je de hele vakantie van Magnus en Alec met ze meemaakt. De plaatsen, de wezens, de gebeurtenissen, allemaal zo gedetailleerd (maar nooit teveel) beschreven dat het een belevenis word in plaats van een verhaal. Cassandra Clare is zo bedreven in het onverwachtse aan je te brengen en op zo’n échte manier dat je je in de schaduw wereld waant alsof je er zelf ook daadwerkelijk bij bent. In haar verhalen worden bondgenoten vijanden en vijanden bondgenoten en je verwacht het vaak niet, dat maakt dat deze verhalen nooit irritant of ‘oud’ worden. Er zitten wendingen in het verhaal die voor mij heel onverwachts kwamen maar die het verhaal super veel vaart geven en je doen stuiteren om het volgende deel. Deze dingen maken het weer extra spannend, weer iets dat Cassandra Clare zo goed kan. Cassandra Clare kan een verhaal zo schrijven dat je helemaal meegaat in wat ze schrijft en verder nergens over nadenkt, en geloof mij, ik denk altijd verder na en door over gebeurtenissen in een verhaal, dus dit is echt geweldig om zo verrast te worden keer op keer. Macht komt ergens vandaan en wanneer de bron erom komt vragen of de macht je boven het hoofd stijgt krijg, je de wonderlijk geweldige verhalen van Cassandra Clare. Met haar eerdere boeken kreeg Cassandra niet de kans om een mooi liefdesverhaal te schrijven rondom of over de liefde tussen mensen van hetzelfde geslacht, er is altijd strijd geweest met boekhandels en bibliotheken omdat LHBTI+ nog altijd een taboe onderwerp zou zijn en provocerend was, maar Cassandra heeft altijd gewacht op het juiste moment om Magnus en Alec te laten shinen in hún liefdesverhaal en met dit boek is die droom uitgekomen. En ik ben blij dat Cassandra Clare (en co writer Wesley Chu) de kracht hebben gehad om af te wachten en dit verhaal neer te zetten, want het is het mooiste en liefste strijd verhaal geworden dat je kunt lezen. De liefde, het blindelings vertrouwen en het genot samen gepakt in een duister verhaal vol demonen en gevaar. Ik verheug mij intens op het volgende deel van deze nieuwe serie van Cassandra Clare. Ook de nawoorden/ Dankwoorden zijn de moeite waard om te lezen dus in dit boek hoef je geen letter te missen.

ISBN: 9789048849079
Pagina’s: 350

Prijs: € 22,50