*Heb jij wel eens iets ergs meegemaakt?Denk je er nog vaak aan, ook als je dat helemaal niet wil? Ben je bang dat het opnieuw kan gebeuren? Dan kan dit boek jou helpen. Dit doe-boek legt je op een speelse manier uit:

• wat trauma is en hoe je het kunt herkennen,
• welke tips en hulpmiddelen je kunnen helpen als je zoiets ergs meemaakt(e),
• hoe jij je veel rustiger en krachtiger kunt voelen dankzij dit boek en je survivalteam.

Lees het samen met je ouders, leerkrachten, begeleider, therapeut of vrienden. Je leert jezelf beter te begrijpen en je ontdekt hoe anderen jou kunnen helpen

Deze survivalgids helpt kinderen met een trauma om te leren wat een trauma is, deze beter onder ogen te kunnen zien, het kunnen gaan verwerken, en leren hoe om te gaan met alle gedachten en gevoelens die bij een trauma horen. Loekie helpt de kinderen door het hele boek heen, en zorgt voor een helpende hand, want elke keer dat Loekie verschijnt mag een kind leuke opdrachten doen die jouw kind helpen om beter te leren omgaan met zijn of haar trauma. Door middel van kleurtjes, opdrachtjes en vragen waardoor je écht over dingen (en jezelf) moet gaan nadenken, zorgt dit boek er, samen met jouw kindje z’n ‘survival team’, voor dat je kind het trauma op een goede manier de juiste plek in zichzelf kan geven.

Wat mij als eerste opvalt en wat heel slim gedaan is, is dat er een te grote omslag om het daadwerkelijke boekje heen zit. In mijn ogen is dit gedaan zodat je dingetjes van jouw ‘ergs’ kunt bewaren, of andere dingen die jij belangrijk vind. In het boekje zijn veel kleurtjes gebruikt om het voor het kind overzichtelijk en duidelijk te houden. De illustraties zijn leuk en soms zelfs grappig, en dat maakt ook dat het voor een kind makkelijker wordt om ergens over te gaan praten of na te denken. Alles word ook echt goed uitgelegd, beginnend bij wat nu eigenlijk een erge gebeurtenis is, en wat dit met je brein doet. Wat nu eigenlijk een trauma is, en wat dat met je brein doet, en wat je nu eigenlijk allemaal kunt of moet doen om dit een plek te kunnen geven. Tips en handvatten om het trauma een plek te geven, én misschien wel het belangrijkste dat zich in dit boek bevind, is jouw persoonlijke ‘survivalteam’ die jou bijstaat in jouw reis naar heling en acceptatie. Dit is een heel waardevol boekje dat geschreven is door Dr. Eva Kestens, ze werkt als kinder- en jeugdpsychiater in OBC ter Wende – Espero en bij Kiem. Naast kinderpsychiater, relatie- en gezins- en EMDR-therapeut, is Eva ook gecertificeerd trainer van het NMT-model, dat ze inzet bij de begeleiding van kinderen met een trauma. Samen met collega’s startte ze Kiem op. Het Kiemteam droomt van een trauma-sensitieve samenleving, waarin getraumatiseerde kinderen het begrip en de steun krijgen die ze verdienen. Een prachtig boekje dat iedereen in huis zou moeten hebben voor wanneer het nodig is.

Uitgeverij: Pelckmans
ISBN: 978-94-6234-701-4
Pagina’s: 143