Wat geesten niet zijn

In Wat geesten niet zijn vertelt Jeroen van der Graaf over zijn leven en de invloed die geesten op hem en zijn omgeving hebben. Door de constante aanwezigheid werd hij gedwongen om ze beter te leren kennen. Geesten zijn hier niet om te spoken, hun ware aard is nog veel vreemder.
Zijn benadering vertelt je niet alleen Wat geesten niet zijn, maar vooral wat ze wél zijn. Wat zijn ze? Waarom zijn ze hier? Waarom zoeken ze contact?
Alle antwoorden leken duidelijk tot een tragische gebeurtenis de regels veranderde. Wat begon met een poging om zichzelf tegen geesten te beschermen werd een leerweg waarin nieuwe inzichten, kennis en begrip werden gevonden. Uiteindelijk zal hij deze kennis harder nodig hebben dan hij had kunnen voorzien. Als je het uitgangspunt van geesten verandert, kom je tot verrassende conclusies!
Ben jij er klaar voor?

Als kind zag Jeroen al geesten in diverse gedaantes. Regelmatig komen ze opzetten in periodes in zijn leven. Wanneer Jeroen ouder is gaat hij zich meer en meer voor ze interesseren. Wat zijn die verschijningen nu steeds precies en wat proberen ze hem te vertellen of te leren. Een lange leerweg zorgt ervoor dat Jeroen antwoorden krijgt op zijn vragen. Deze antwoorden liggen echter ver van hoe we tegen geesten, spoken en dergelijk aankijken. Jeroen leert dat geesten in werkelijkheid iets heel anders zijn dan de verschijningen die hij ziet. Ook leert hij hoe ermee om te gaan. Hij ervaart wat geesten niet zijn en dat is een even verrassende als bijzonder ontdekking.

Wat geesten niet zijn is een bijzonder boek. Wanneer je begint te lezen denk je in een roman terecht te zijn gekomen, maar niets blijkt minder waar. Tussen de regels door denk je te proeven welke kant dit boekje opgaat, maar dat blijkt later toch anders te zitten. Stiekem zit Wat geesten niet zijn boordevol informatie. Informatie waarvan je niet gedacht had dat het zo zou zijn. Een beetje mysterieus, maar daarvoor moet je Wat geesten niet zijn beslist zelf eens lezen. We hebben veel dingen voor onszelf weten te verklaren, maar het na het lezen van dit boek ga je daar geheid anders tegenaan kijken.

Je hoeft niet bijzonder geïnteresseerd te zijn in de spirituele kant van het leven om Wat geesten niet zijn te lezen. Sterker nog, het is eerder een nuchter boekje dan zweverig te noemen. Achteraf gezien is dit geen doorsnee zelfhulpboek over geesten e.d., maar een mooi autobiografisch verhaal waarin de nodige levenswijsheid zit verweven. Een prettig leesbaar boekje om te lezen, eens te laten bezinken en later nog eens terug te lezen.

Uitgeverij: aquaZZ
ISBN: 9789491897351
229 pagina’s