Diep in slaap lag ze op de achterbank van de bus. Knietjes opgetrokken, duim in de mond. Ze was een jaar of vier, vijf. Ik keek om. De laatste passagiers schuifelden het gangpad door. ‘Bij wie hoort dit meisje?’ riep ik. Niemand reageerde.

December 1940. Duitse bommen vallen op Southampton, en de bewoners vluchten naar de omliggende dorpen. In Upton vindt de pasgetrouwde Ellen Parr een meisje, slapend achter in een bus. De kleine Pamela is, zo lijkt het, moederziel alleen.
Ellen heeft altijd gedacht dat ze geen kinderen wil, maar wanneer ze Pamela bij zich in huis neemt, blijft niets bij het oude: het verleden dat ze achter zich had gelaten en de toekomst waarvan ze had gedroomd.
Terwijl de oorlog voortwoedt, wordt de band tussen Ellen en Pamela steeds sterker. Maar als de gevechten ophouden begint het besef te dagen dat het nooit de bedoeling was dat Pamela bij haar zou blijven…
We moeten dapper zijn is een roman over moed en tederheid, over ontberingen en vriendschap, en over de ongelofelijke kracht van de liefde voor een kind.

In We moeten dapper zijn lees je over het leven van Ellen. Het is het begin van de oorlog als Ellen onderdak biedt aan een aantal vrouwen. Een dag later zullen de vouwen op de bus stappen. Maar dan blijft er een klein meisje achter. Haar naam is Pamela en haar moeder logeert elders. Na een bombardement komt de moeder van Pamela om. Ellen besluit ondanks alles voor Pamela te blijven zorgen. Haar pleegdochter doet haar sterk denken aan zichzelf en Ellen sluit haar in haar hart. De hele oorlog blijft Pamela bij Ellen, maar zodra de oorlog voorbij is komt de vader van Pamela en wil haar meenemen naar zijn zuster Hester in Ierland. Deze scheiding doet Ellen enorm veel verdriet en pijn, zeker als dan ook nog het contact vanuit Hester wordt verbroken.

We moeten dapper zijn is een mooi, maar schrijnend verhaal over Ellen die uiteindelijk haar hart openstelt en daarin later diep wordt teleurgesteld. Door de schrijfwijze die erg prettig is word je zo het verhaal in meegenomen dat het lijkt alsof je het zelf mee beleefd. Het verhaal loopt niet chronologisch maar springt soms naar het verleden en dan weer naar de toekomst. Dit is echter niet storend, het maakt het verhaal juist extra bijzonder. We moeten dapper zijn is dan ook een fijne roman om te lezen en een must have voor liefhebbers van boeken die zich afspelen rondom de Tweede Wereldoorlog.

Uitgeverij: Nieuw Amsterdam
ISBN: 9789046825242
432 pagina’s