Tijdloze hilarische verhalen van Ole Lund Kirkegaard gebundeld

De nog altijd befaamde Deense kinderboekenschrijver Ole Lund Kirkegaard behoort tot de topauteurs van het aloude Van Goor-fonds en zijn boeken zijn niet weg te denken uit het Nederlandse kinderboekenlandschap. Het hilarische boek Pudding Tarzan, over een miezerig jongetje dat de domste van de klas is en de slechtste met gymnastiek, is nog altijd populair bij veel schoolkinderen en hun (groot)ouders. Deze bijzonder mooie uitgave bevat een bundeling van vier van de bekendste boeken: Albert, Otto en de neushoorn, Pudding Tarzan en Peer en maatje. De met humor doorspekte verhalen lezen makkelijk weg en de korte hoofdstukken zijn voorzien van geestige kleurenillustraties. De verhalen zijn heel geschikt voor kinderen die leren lezen of (nog) niet zo van lezen houden door de grote letters, korte zinnen, overzichtelijke bladspiegel en de vele illustraties.

Pudding Tarzan en andere verhalen bevat de vier bekendste boeken van Ole Lund Kirkegaard , getiteld Albert, Otto is een neushoorn, Pudding Tarzan en Peer en maatje.

In het eerste boek Albert droomt Albert ervan om zeerover te worden en richt daarom een zeerovers club op. Hij heeft echter geen schip en ook geen kanonnen, dus veranderd hij de zeeroverclub maar in een schurkenclub. Maar dan vindt Albert toch een boot en kan hij alsnog een echte zeerover worden en leert hij wel hele bijzondere figuren kennen.

In Otto is een neushoorn heeft Topper het maar zwaar. Otto de neushoorn woont bij hem maar zijn kamertje is veel te klein. Otto is ook niet echt de ideale huisgenoot want naast dat hij ontzettend veel eet snurkt hij zo hard dat de muren ervan scheuren. Maar Otto zijn kamer uit krijgen is nog niet zo simpel want inmiddels past de neushoorn ook niet meer door de deur. Een echte uitdaging voor Topper dus.

In Pudding Tarzan is Iwan een klein ventje dat gepest wordt door de grote jongens. Zij geven Iwan de bijnaam Pudding tarzan. Maar op een dag lijkt het tij te keren voor Iwan en komt hij een heks tegen. Zij laat Iwan al zijn wensen in vervulling gaan en Iwan wordt een ware held, alles lijkt ineens te lukken. Maar de volgende dag is alles plots voorbij en ook de heks is nergens te bekennen. Of zat de power van Iwan dan toch in zichzelf?

In Peer en Maatje halen de jongens regelmatig kattenkwaad uit, bij voorkeur bij volwassenen. Maar dan komt er op een dag een meisje in hun dorp wonen en zij is niet erg onder de indruk van Peer en Maatje en hun streken en laat dat duidelijk aan hen merken. Daarvan zijn Peer en Maatje erg onder de indruk want het wordt snel duidelijk dat zij niet langer de slimste zijn maar dat dit meisje een uitdaging is voor beide jongens.

Alle vier deze boeken zijn zoals eerder gezegd gebundeld in Pudding Tarzan en andere verhalen. Pudding Tarzan is onder kinderen en hun ouders erg bekend. Geen wonder ook, want dit boek is hilarisch. In tekst, maar zeker ook door de geweldige illustraties. Dat geldt eigenlijk voor alle vier deze boeken. De schrijfwijze is humoristisch, soms wat sarcastisch, maar heeft ook een diepere laag die aanzet tot nadenken. Pudding Tarzan en andere verhalen is dan ook een heerlijke bundel, zowel om voor te lezen als zelf te laten lezen.

Uitgeverij: Van Goor
ISBN: 9789000369331
280 pagina’s