Heavy_Load._Peer_Veneman_Werken_uit_1983-2014

Van vrijdag 4 april tot en met zondag 4 mei fungeert Nieuw Dakota, platform voor hedendaagse kunst aan het IJ in Amsterdam-Noord, als podium voor het tegelijk herkenbare en vervreemdende oeuvre van Peer Veneman (Eindhoven 1952). Naast een selectie van recent werk biedt Nieuw Dakota met deze tentoonstelling ook een terugblik op zelden getoonde sleutelwerken uit de afgelopen 30 jaar.

Terugblik en actualiteit
Peer Veneman begint zijn kunstenaarsloopbaan met abstract-geometrische beelden van verroest ijzer die door de minimal art zijn geïnspireerd. Omstreeks 1980 ziet hij hiervan af omdat “alles in dit opzicht eigenlijk al gedaan was”. Vervolgens gaat hij, in zijn eigen woorden, “weer iets òp die tegels van [de bekende minimalist] Andre zetten”. Zo’n 30 jaar na zijn debuut in de Amsterdamse Galerie The Living Room en 15 jaar na de tentoonstelling Peer Veneman. Beelden/Sculptures in het Stedelijk Museum in Amsterdam is het tijd voor reflectie én actualiteit.

Herkenning en vervreemding
Veneman is bekend vanwege zijn onconventionele gebruik van materialen en zijn onbevangen omgang met de kunstgeschiedenis. Hij maakt geen keuze tussen figuratie en abstractie, evenmin als tussen geometrische en organische vormen. Sommige beelden hebben een uitgesproken abstract karakter, terwijl andere een aan de natuur ontleende vorm bezitten of zelfs beide elementen binnen één werk combineren. Zoals hij zelf zegt: “Ik wil altijd tot een beeld komen dat je kent, dat je herkent en dat je toch niet eerder gezien hebt”.

Ontwikkelingen en constanten
Ongrijpbaarheid en perfectie zijn twee constanten in het oeuvre van Veneman. Van oudsher is zijn vormentaal ongrijpbaar omdat zij figuratie met abstractie, schilderkunst met sculptuur en orde met chaos verenigt. Tegelijkertijd getuigen uitvoering en afwerking van een levenslange hang naar perfectie. Recent heeft zijn voorkeur voor ongebruikelijke materialen een reeks van Objets mis à jour (letterlijk: opgewaardeerde objecten) opgeleverd. Deze met kunsthars bedekte werken, opgebouwd uit stapelingen van gevlochten manden en schalen uit het kringloopcircuit, vormen een aanklacht tegen de allesoverheersende wegwerpcultuur maar zijn uiteindelijk ook zelf commerciële objecten.In deze tentoonstelling is gekozen voor het samenbrengen van werk uit verschillende periodes. In dit verrassende overzicht is te zien dat ook in Venemans meest recente werk alle eerder genoemde aspecten sterker dan ooit naar voren komen.

Collecties
Werken van Veneman bevinden zich in de collecties van o.a. het Stedelijk Museum, Amsterdam; Kröller-Müller Museum, Otterlo; het Groninger Museum; het Noordbrabants Museum, ‘s Hertogenbosch; Museum Beelden aan Zee, Den Haag; en in vele bedrijfs- en privécollecties in binnen- en buitenland.

Tentoonstelling
De samenstelling en mise-en-scène van deze tentoonstelling is gemaakt in samenspraak met Maarten Bertheux, oud conservator van het Stedelijk Museum, Amsterdam.
Opening: vrijdag 4 april 17:00-19:00 uur
Tentoonstellingsperiode:
4 april tot en met 4 mei
Nieuw Dakota: Ms. Van Riemsdijkweg 41b 1033 RC Amsterdam
www.peerveneman.com

written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.