Wist je dat de allerduurste koffie ter wereld gemaakt wordt met koffiebonen die zijn uitgepoept door een kleine kattensoort? En wist je dat je kamelenkeutels kunt gebruiken om een vuurtje mee te maken?

Een boek vol vrolijke poeperige versjes

In dit boekje kun je lezen
wat een mens met poep kan doen
zoals bijvoorbeeld erin trappen
met je slipper of je schoen

Je zult lezen wat een mens soms
met een dierenkeutel kan
ook al stinkt het soms een beetje
misschien leer je er iets van!

De koffiekakker staat – zoals de naam al doet vermoeden – vol poepverhalen van over de hele wereld. Zo leer je dat er peperdure koffie word gemaakt van de keutels van de luwak en dat er in India varkens zijn die alleen maar menselijke poep te eten krijgen. In beide gevallen zijn mensen bereid om te vergeten dat er poep bij komt kijken en willen ze zelfs veel betalen of omrijden voor een stukje vlees of poepkoffie.

Kinderen leren dat poep op allerlei manieren is in te zetten; je kan er bloemen mee laten groeien en honden en poezen met roofdierlucht uit je tuin jagen. Ze leren dat er in Afrika huizen worden gemaakt van dierenpoep, er methaangas wordt gemaakt van koeienpoep en dat kamelenkeutels worden gebruikt om vuur mee te maken. Het gaat voornamelijk over arme landen, gezien zij de wijsheid hebben om uiteraard meer met poep te doen dan wij. In elk land hebben ze ander gebruiken en in De koffiekakker leert je kind tegelijk hoe groot het verschil is tussen het leven hier en daar. De kinderen wie ik dit boek heb voorgelezen, wisselend van 3 tot 8 jaar, waren verbaasd en soms vol walging over de inhoud van sommige verhaaltjes, omdat ze het zich konden inbeelden. Ze vonden het boek allemaal grappig, dat was wel duidelijk. Zo zijn vooral ‘Honden-vissticks’, ‘Smakelijke varkens’ en ‘De koffiekakker’ zelf de drie smakelijkste versjes.

Elk versje bestaat uit vijf tot zes alinea’s, verdeeld over twee tot vier pagina’s. Deze korte en vooral grappige versjes staan tussen allerlei grappige en vooral opvallend kleurrijke prenten. Zo knalt de bijzonder mooie lucht op de ‘Honden-vissticks’ pagina’s eruit, weten de vrolijke bloemen van ‘Poep voor de planten’ je direct een warm gevoel te geven en neemt ‘Een huis van poep’ je mee naar een Afrikaanse setting. Er valt veel te beleven op de levendige illustraties en er is ook gebruik gemaakt van extra dimensies, zoals het toevoegen van foto’s van echte objecten.

De koffiekakker sluit af met – zoals ondertussen traditie is geworden – de liedtekst van het bijbehorende lied. Daarnaast vind je ook een link waarop je zelf het liedje kan beluisteren.
Het maken van liedjes die een samenvatting maken van het boek is wel een beetje het bijzondere element dat Busser en Schrӧder weten toe te voegen. Het geeft een extra dimensie en zorgt ervoor dat je met je kinderen ook nog lekker kunt zingen over de inhoud van het boek. En het is nog een grappig liedje ook, net zoals het boek.
De koffiekakker is een erg leuk en leerzaam boek voor kinderen die wel van grappige verhalen en poep houden.

Over de auteurs:
Marianne Busser en Ron Schröder zijn een begrip in kinderboekenland. In hun omvangrijke oeuvre hebben ze telkens het juiste onderwerp en de juiste toon te pakken. Met veel fantasie, inlevingsvermogen en gevoel voor humor maken ze boeken die geliefd zijn bij kinderen, ouders, juffen en meesters.

ISBN: 9789048853595
Pagina’s: 32
Prijs: €9,99