Attentie! Attentie!
Er is een Schijn-Heilige gesignaleerd in Zwartegat.
Dit wezen is buitengewoon gevaarlijk voor monsters. Het is een bolletje van afschuwelijk zacht dons met onschuldige ogen, een schattige neus en een hoog stemmetje. Lichamelijk contact met dit schepsel dient te allen tijde te worden voorkomen!

Appie en de monsterdokter stappen, nadat ze een telefoontje over de Schijn-Heilige hebben gekregen, meteen in Constance de ambulance. Ze moeten het ‘afschuwelijke’ schepsel zien te redden voor de gevreesde inspecteur Schaarmans zich ermee komt bemoeien…

Appie werkt al een paar weken als monsterdokterstagiair bij Annie v.d. Keuken-Trap in de Monsterpraktijk. Hier helpt hij de Monsterdokter met het behandelen van monsterproblemen, zoals het aannaaien van afgevallen ledematen van zombies en het voorkomen dat de Triffid Tristan transformeert en probeert al het leven op aarde te vernietigen met een Triffidzaadbom. Appie gaat met plezier naar zijn werk en leert elke dag iets nieuws.

Wanneer op een dag alle patiënten wegvluchten uit de praktijk, omdat ze bang zijn voor een Schijn-Heilige, ziet Appie eerst de ernst van de zaak nog niet in. Totdat Monsterdokter Annie hem uitlegt wat de gevaren voor monsters zijn en dat deze schattige beestjes bij lichamelijk contact zelfs dodelijk zijn voor monsters, weet hij dat hij – de enige die geen gevaar loopt – begint aan een belangrijke missie. Samen met de monsterdokter stappen ze in Constance de ambulance om door verschillende dimensies te rijden en zo de Schijn-Heilige veilig te stellen. Ze zijn echter niet alleen, want de gevreesde inspecteur Schaarmans wil het beest vernietigen, en laat zich door niets of niemand dwarsbomen.

Als Appie het beestje, de cutie, heeft gevonden met behulp van de QT-meter (slimme woordgrap!) is hij halsoverkop verliefd op het schattige beestje en wil hij het koste wat kost beschermen. Maar wat heeft dit voor gevolgen voor alle monsters, inclusief de monsterdokter en inspecteur Schaarmans?

Als eerste wil ik het hebben op de geweldige illustraties en verrijkende tekstelementen; deze maken het boek echt af, net als in het vorige deel. Zo vind je illustraties van de ‘Dokter Zalvers almanak van monsterkwalen’, ’10.001 interessante dingen over Dingen’, bijsluiters van monstermedicijnen en nog veel meer. Dit alles heeft een grote toegevoegde waarde aan dit avontuurlijke verhaal. Tevens worden sommige personages opnieuw met een apart tekst vakje geïntroduceerd, voor het geval de lezer deel 1 niet heeft gelezen of gewoon ter reminder.
De twee tekstelementen die er voor mij echt uitspringen zijn; de snoezigheidsschaal van richter, waarbij -7 het wezen uit dimensie 4.7 is en +6 een hamster die een stukje banaan eet. Als tweede het gesprek tussen de monsterdokter en Tim-Tim de navigatievleermuis. Al deze elementen laten zien dat Kelly in het bezit is van een onuitputtelijke voorraad fantasie.

Op de chaotische cover is al snel duidelijk dat er van alles gebeurd in de praktijk van de Monsterdokter. De lezer komt van het ene spannende monster-probleem in het andere en volgt de nuchtere Appie, terwijl hij telkens weer met zijn out-of-the-box denkwijze met verrassende ideeën komt.
De unieke personages, het reizen door verschillende dimensies, een moordlustige plant die de wereld wil overnemen en een superschattig beestje dat alle monsters angst aanjaagt, zorgen voor een hilarisch verhaal met onverwachte scenes en personages. Er staan best wat moeilijke en verzonnen woorden in, die achterin het boek zijn op te zoeken in de woordenlijst.
Daarnaast krijg je het eerste hoofdstuk van het volgende boek zomaar cadeau! Achterin het boek vind je het eerste hoofdstuk van De monsterdokter – Het magische slijmmedicijn.

Ik vind het hilarisch bedacht dat een cutie; een superschattig beestje dat de kracht heeft te transformeren van monstertje tot een wezentje waar iedereen verliefd op wordt, de grootste vijand is van alle monsters. Je moet het als auteur maar bedenken. Het wezentje is ook echt heel schattig getekend, zodat je als lezer – net als Appie – sterk het gevoel krijgt dat je het wil beschermen tegen inspecteur Schaarmans.

De Monstertokter 2: De beestachtige bedreiging is een spannend verhaal vol avontuur, humor en vooral veel monsters. Het is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar.

John Kelly illustreerde al diverse kinder- en prentenboeken en schreef er ook al een aantal (bijvoorbeeld Mag ik meedoen?). Maar de boeken in De Monsterdokter-serie zijn de eerste die hij zowel schreef als illustreerde. En met geweldig resultaat!

ISBN: 9789048854714
Pagina’s: 192
Prijs: €14,99