De mysterieuze zolder – Neal Shusterman & Eric Elfman

Een mysterieuze zolder…
In zijn nieuwe huis vindt Nick allerlei vreemde voorwerpen op zolder. Nietsvermoedend verkoopt hij ze tijdens een garage sale, maar dan komt hij erachter dat er iets bijzonders met de spullen aan de hand is. Zo is er een camera die laat zien wat er over 24 uur gaat gebeuren, en een bandrecorder die opneemt wat je denkt maar liever niet zegt. Daarom gaat hij op zoek om alles weer terug te krijgen. Al snel wordt hij op de huid gezeten door een club duivelse natuurkundigen. Want al die speciale apparaten zijn uitvindingen van de grote geleerde Nikola Tesla en iedereen is uit op zijn erfenis: zijn nooit ontdekte meesterwerk.
Nick en zijn vrienden zijn in groot gevaar! Het is het begin van een zinderend en meeslepend avontuur…

Na een tragedie in Nick’s familie verhuist Nick samen met zijn vader en broertje vanuit Tampa Florida naar Colorado Springs om daar in het oude huis van zijn oudtante Greta te gaan wonen. Maar nog als ze bezig zijn de eerste verhuisdozen naar binnen te slepen krijgt Nick een ongelukje met een rondvliegende broodrooster en moeten ze naar het ziekenhuis om te laten hechten, als troost mag Nick als eerste een kamer uitzoeken. Nick kiest voor de zolder, daar is best nog wat van te maken als ik al die troep die er staat weg krijg. Zodoende besluit Nick een garage verkoop te houden om zo van de oude spullen af te komen. Wonderwel loopt de verkoop als een trein, wel raar is dat de mensen el bezeten lijken want ze betalen veel te veel voor de spullen die ze willen nee móéten hebben. Wat is hier toch aan de hand vraagt Nick zich af en dat onbehagelijke gevoel wordt alleen maar versterkt wanneer er na de garage verkoop ineens vier goedgeklede maar enge mannen naar Nick toe komen voor alle spullen die, zo zeggen ze, aan hun toebehoren. Ze geven Nick een kaartje met hun gegevens dat als hij de spullen terug krijgt of haalt hij contact met ze moet opnemen. De eerste die terug komt is de oude buurvrouw met een “kwaadaardige” broodrooster.

Langzaamaan komen Nick steeds meer bizarre dingen ten ore over de verkochte ’troep’ en blijkt de troep niet helemaal troep te zijn. Er is wel degelijk iets bijzonder aan al die spullen en daarom stond het dus nog op zolder in plaats van op de vuilnisbelt. Nick en zijn vrienden gaan op onderzoek uit en gaan proberen de spullen terug te halen, maar dat is helaas niet helemaal zonder gevaar en tegenslag. Wanneer Nick de verjaardag van zijn overleden moeder vergeet en zijn broertje wegloopt omdat hij erg verdrietig is gebeuren er zulke bizarre dingen dat Nick er niet meer om heen kan dat er iets aan de hand is. Het verhaal wordt steeds gekker, er gebeuren steeds meer onverklaarbare dingen en er verdwijningen van mensen of dingen blijken ook niet ongewoon. Hoe dichter de kinderen bij de waarheid komen hoe gevaarlijker het wordt. Zelfs het einde van de wereld dreigt, en dat is geen grap.

Een ontzettend spannend verhaal dat vanaf het begin af aan meeslepend en ontzettend leuk geschreven is. De jongeren in het verhaal hebben elk hun eigen inbreng in het verhaal en dat is ontzettend leuk geschreven, erg humoristisch en soms ook een beetje zielig. Het verhaal zelf begint erg goed en neemt naarmate je verder leest in hevigheid toe, het wordt steeds spannender en soms zou je zelfs bijna bladzijdes over willen slaan om sneller te weten te komen wat er gaat gebeuren.
De gebeurtenissen zijn behoorlijk bizar maar zo beschreven dat je het allemaal nog gelooft ook. De verschillende personages hebben elk hun eigen inbreng in het verhaal en verrijken het verhaal met hun persoonlijkheid. Er komen aan het eind dingen aan het licht die je zelf nooit had kunnen bedenken en die je je wenkbrauwen doen optrekken. Ik ben ontzettend benieuwd naar het volgende deel van de Accelerati trilogie.

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
ISBN: 9000339251
Pagina’s: 288