Wat we dementie noemen, omvat een complex geheel aan ziektes, symptomen, behandelingen en verschijningsvormen. Mensen met dementie op jonge leeftijd vormen hierin een aparte groep met specifieke problemen en uitdagingen. Toch worden ze vaak over het hoofd gezien, en worden ook gezin, vrienden en zorgverleners na de diagnose met vele vragen geconfronteerd. Deze nieuwe editie van Dementie op jonge leeftijd is een volledige, up-to-date gids voor jonge mensen met dementie, hun familie en hulpverleners die op zoek zijn naar een omvattend beeld bij de aandoening. Zowel voor mensen die nog maar pas geconfronteerd worden met dementie als voor zij die er al langere tijd mee te maken hebben, biedt het de meest recente inzichten. Dit boek behandelt elk aspect van het leven met dementie, van symptomen en diagnose over medicatie en behandeling, tot de gevolgen voor het gezin en de bestaande vormen van ondersteuning voor alle betrokkenen. Met persoonlijke getuigenissen, concrete tips en een rijkdom aan informatie die helpt bij het herwinnen van de controle over het leven.

Dementie, en zeker jong dementie, is een vreselijke ziekte en een aanslag voor zowel de zieke zelf als zijn of haar omgeving. Helaas heb ik in mijn familie zowel Alzheimer als dementie meegemaakt en beide zijn een aanslag op de gehele familie. Hoe weet je dat je met jong dementie te maken hebt en wat houdt jong dementie eigenlijk in? Op (bijna) alle vragen over jong dementie die je kunt bedenken krijg je in dit boek een antwoord of anderzijds verduidelijking en informatie voorgeschoteld. De cover is heel simpel maar mooi, zelfs een beetje rustgevend als je ernaar kijkt. Op de pagina’s die het hoofdstuk heeft staan in het blauw gedrukt kadertjes met schokkende feiten over jong dementie die in de tekst staan maar dan kort en krachtig, bijvoorbeeld dat er in Nederland 14- tot 17.000 mensen aan jong dementie lijden, bizar veel toch. Aan het begin van elk hoofdstuk geven ze de vragen aan die beantwoord of opgehelderd worden in dat hoofdstuk, wat fijn werkt omdat je dan weet wat je kunt verwachten en het makkelijker zoeken is wanneer je het boek uit hebt. Wat ook heel fijn is omdat het best een complex en zwaar stukje leeswerk is, is dat er aan het einde van elk hoofdstuk een ‘kernpunten van dit hoofdstuk’ is toegevoegd, zodat je de belangrijkste punten nogmaals te zien krijgt mocht het je deze door de zware stof even ontgaan zijn. Ook krijg je tips te lezen wat de weg naar hulp diagnose moet versoepelen. Er staan ook verhalen in van mensen die zelf met jong dementie te maken hebben in hun directe omgeving of het zelf hebben, en die zijn erg aangrijpend en informatief, mede omdat ze uit eigen ervaring mét gevoel komen, en niet uit een onderzoek zonder gevoel. Zoals ik eerder al aangaf is dit geen gezellig boek dat je zo even weg leest, er staan woorden in die je misschien moet opzoeken, onderzoeken met hun typische ’taal’ en lezingen die best zwaar zijn, je moet dus echt wel interesse hebben in dit onderwerp en je ervoor in willen zetten om erover te leren, want anders is het niet te doen. uiteraard is niet álles moeilijk en in typische onderzoekstaal geschreven, maar het voornaamste deel wel, en dat is best een uitdaging en vergt echt wel een beetje doorzettingsvermogen van de lezer.

Uitgeverij: Lannoo Campus
ISBN: 9789401467186
Pagina’s: 224