April Charles is een prettig gestoorde, jonge meid die liever lui dan moe is. Ze werkt in een funerarium, kickt op zombieverhalen en heeft leuke vrienden. Maar niemand in haar omgeving weet dat ze niet van deze wereld komt. Ze is half sirene en half ripper. Met haar stem kan ze de doden tot leven wekken en de levenden beïnvloeden. Die gaven gebruiken is echter niet zonder gevolgen. Haar duistere kant wil het dan overnemen en het kost haar alle moeite om deze onder controle te houden. Wanneer ze op een dag per ongeluk een dode tot leven wekt, vertelt die haar verontrustend nieuws. Een groep menselijke psychopaten zijn van plan om haar wereld, Terr, uit te buiten en het aan de allerrijksten als exclusieve vakantiebestemming te verkopen. Op Terr kan en mag namelijk alles, er zijn bijna geen regels, en er leven vreemde, fascinerende wezens. April weet dat ze haar rustige leventje vaarwel moet zeggen als ze Terr wil helpen redden. En dus gooit ze zich met frisse tegenzin in de strijd.

April Charles is half sirene half ripper, met haar stem kan ze doden tot leven wekken en de levenden beïnvloeden. Wanneer April een superlekkere dag heeft en ze per ongeluk een deuntje neuriet bij een openstaande deur van een verzorgingskamer van het funerarium werkt ze een dode tot leven. Niet haar bedoeling, ze was gewoon vrolijk en neuriede per ongeluk…. met dit als gevolg dus. April leeft op aarde maar komt van de wereld Terr. Terr is eigenlijk een droomwereld, wanneer wij gaan dromen komen wij vanaf aarde zo Terr ‘in gedroomd’. De vrouw die April tot leven heeft gewekt is een Undine van Terr en ze verteld haar dat haar ex Karl, van Terr weet en dat is niet goed, helemaal niet goed want mensen horen niet van Terr te weten. Terr is een droomwereld waar alles kan en mag zolang je elkaar maar niets aandoet, maar nu er wakkere mensen in Terr blijken rond te lopen schuilt het gevaar om elke hoek. April gaat op onderzoek uit in Terr en op aarde maar wat ze daar allemaal ondervindt maak haar banger dan ze van tevoren had kunnen dromen.

Een bijzonder mooie cover, ik blijf kijken want er is zoveel te zien. Met dit boek hoef je niet bang te zijn om te kort te komen, want de bladzijden staan van boven tot onder en van links naar rechts vol. De hoofdstukken zijn relatief kort, en dat leest ook vlotter voor mijn gevoel dan ellenlange hoofdstukken. Als er in een verhaal een nummer wordt genoemd ga ik toch even luisteren wat het is en geloof mij, het deuntje waardoor April de Undine tot leven heeft gewekt blijft inderdaad in je hoofd hangen en je snapt meteen waarom April het neuriet, het is aanstekelijk. Boven elk hoofdstuk staat een quote of zegswijze van een bekend persoon, allemaal even doeltreffend dan de ander, en allemaal zeker passend bij het verhaal. Al vrij snel in het verhaal had ik twee personages aan elkaar gelinkt tot één en dezelfde (althans het is dus één personage maar begint niet zo), en tot het uitkomt is het altijd alleen nog maar een gedachte, maar het is toch altijd weer leuk als je het snel doorhebt, en mooier nog toen ik het eindelijk bevestigd zag schrok ik evengoed. Ik ben reuze benieuwd hoe Mel dit verhaal gaat uitschrijven in de volgende delen, want het einde van dit deel ook al eindigt het niet helemaal slecht maar is op z’n zachts gezegd wel ontmoedigend voor April en haar vrienden. De foto’s tussendoor, het zijn twee verschillende, die aan het begin van elk hoofdstuk staan zijn dan wel elke keer hetzelfde, maar toch kijk ik er elke keer even naar omdat je je toch afvraagt wat je nog meer kunt zien.

‘Als doden dromen’ is eigenlijk de prequel van ‘de fantasiejagersreeks’ die Mel eerder schreef, waar je in dit boek in het heden is leest lees je de fantasiejagers in de toekomst.

Uitgeverij: Hamley books
ISBN: 9789463967259