Reisbureau Wereldvreemd is deel 1 in de magisch-realistische serie Wereldvreemd van L.D. Lapinski. Voor onbevreesde en reislustige lezers vanaf 10 jaar.

Wanneer de twaalfjarige Flick reisbureau Wereldvreemd ontdekt, krijgt ze de kans van haar leven. Ze treedt toe tot het Wereldvreemdgenootschap en daarmee liggen er honderden magische werelden aan haar voeten! Het enige wat ze hoeft
te doen is in de juiste koffer springen. Maar wat Flick niet weet is dat het middel punt van alle werelden, Vijflichtenstad, op het punt staat te verdwijnen. Het wordt een race tegen de klok, dwars door het multiversum, op zoek naar een manier om Vijflichten te repareren voor het wordt opgeslokt… en het onze wereld met zich meeneemt.

150 jaar geleden openende Reisbureau wereldvreemd zijn deuren. Een echte magische winkel met een lekker opvallend naambord op het raam, het enige dat er mooi en heel uitzag aan de buitenkant. In dit Reisbureau staan velen honderden koffers in de stellingen aan de wanden, de koffers zijn allemaal anders, en ze bevatten allemaal hun eigen wereld, en dit zijn niet eens álle koffers van wereldvreemd. Felicity, Flick, Hudson is net verhuisd naar Little Wyverns en wanneer ze even helemaal klaar is met dozen uitpakken gaat ze op verkenningstocht in het dorp. Jonathan Mecator is net een kopje koffie halen wanneer er een kind het reisbureau in komt, in eerste instantie is Jonathan niet blij met wéér zo’n onnozel kind in de winkel, maar dit is niet zomaar een kind, het is Flick en Flick ziet vreemde dingen, en daar schrikt ze best wel van, want is ze nu gek aan het worden? Jonathan geeft Flick een vergrootglas en ze vertelt hem wat ze ziet, die dingen die ze ziet maken Jonathan juist heel blij en legt Flick uit waarom. Wanneer Jonathan een vreselijke onthulling doet aan Flick, gaan ze samen op zoek door de kofferwerelden. Wanneer ze in ‘vijflichtenstad’ aankomen legt Jonathan haar uit dat Reisbureau Quickspark, een ontmoetingspunt in de vijfsterrenstad, het belangrijkste knooppunt van het multiversum is en nooit mag vergaan. Maar er gebeuren rare dingen in de stad en er dreigt groter en meer gevaar dan Flick en Jonathan ooit voor ogen hadden. Samen gaan ze de strijd aan om alles en iedereen veilig te krijgen maar dat is nog niet zo makkelijk.

Dit boek trekt je niet alleen mee in het verhaal maar in alle werelden waarover je leest. De manier van reizen is ontzettend leuk en origineel bedacht en het geeft het verhaal echt een ‘sparkle’, misschien wel de sparkles die Flick ziet in het verhaal? De cover van het boek is heel tof om te zien en je blijft ernaar kijken omdat je de werelden wilt ontdekken die erop staan, het lettertype op de cover is zo speels en vrolijk dat het je totaal op het verkeerde been zet. De manier van schrijven is precies hetzelfde, speels, serieus en super spannend. En Flick en Jonathan? Dat zijn er twee die je voor je ziet en in je hart sluit.  Gelukkig is dit nog maar het eerste boek, want deze serie gaat nog hoge ogen scoren in boekenwereld.

Dit verhaal is L.D Lapinski haar debuut verhaal en wat is die geweldig gelukt zeg, echt een debuut om trots op te zijn, dus kon maar door met de rest van de serie, want ik duik zonder er verder over na te denken zo met Jonathan een Flick een nieuwe koffer in.

Uitgeverij: De fontein
ISBN: 9789026151347
Pagina’s: 348