Audreys vader heeft haar geleerd menselijk te blijven in de moderne wereld waarin ze leven. Ze heeft een muur om zichzelf heen gebouwd; een muur van boeken en muziek, filosofie en dromen. Een muur die Audrey onderscheidt van echo’s: verfijnde, emotieloze machines die zijn ontworpen om sprekend op mensen te lijken en voor mensen te werken, maar die niet menselijk zijn.
Daniël is een echo, maar hij is niet zoals de andere echo’s. Hij voelt een connectie met Audrey, een gevoel dat niet past in het ontwerp van Daniël. Hij kan het dan ook niet begrijpen of uitleggen. En wanneer Audrey zich in verschrikkelijk gevaar bevindt, weet hij dat hij haar móét redden.

Echo speelt zich af in een futuristische wereld waarin bijna ieder huishouden wel één of meer echo’s in huis heeft; een echo is een menselijk uitziende robot die ingezet kan worden voor allerlei klusjes. Audrey’s vader is er op tegen, hij vertrouwt ze niet. Als Audrey’s moeder op een dag een echo in huis haalt, is al snel duidelijk dat haar vaders wantrouwen gegrond is.
Wanneer haar ouders door hun echo worden vermoord word Audrey gedwongen om te vluchten, ze kan nergens anders terecht dan bij haar oom. Haar oom, die tevens de maker is van de echo’s. Haar oom, die omringd wordt door echo’s en zijn wrede 10-jarige zoon.
Audrey weet niet wie ze moet vertrouwen en echo’s vertrouwt ze al helemaal niet meer, totdat ze de echo Daniël ontmoet. Hij is een prototype en heeft menselijke emoties en kan dus ook pijn en verdriet voelen, wat hem heel bijzonder maakt. Ze voelt gelijk een soort aantrekkingskracht richting hem en samen gaan ze op zoek naar degene die verantwoordelijk is voor de dood van haar ouders… maar wil ze dit antwoord wel weten?

Echo begint gelijk met een spannende dubbele moord- en achtervolgingsscene die gelijk je aandacht weet te trekken. Het is geen mysterie wie het heeft gedaan, dus de enige vraag die de lezer beantwoord moet zien te krijgen is het ‘waarom’ van de moord op haar ouders.
Er wordt veel gemanipuleerd en bedrogen in dit boek, vooral door mensen met geld. De kloof tussen rijk en arm is heel groot en degene die de robots ontwerpen zijn degene met alle touwtjes in handen.
Echo bevat een paar spannende achtervolgingsscenes, maar voor de rest vond ik het moeilijk om mijn aandacht erbij te houden, gezien ik moeite had om me een beeld te vormen van deze nieuwe wereld.

Ondanks dat ik snap dat er veel lezers zijn die dit boek helemaal geweldig vinden, is dit de eerste keer dat ik niet enorm enthousiast ben over een boek van Matt Haig. Ook al laat hij wel steeds wat van zijn pareltjes van wijsheid tussen de het verhaal doorsijpelen, dan nog vind ik het boek een soort warmte missen, wat ik juist van hem gewend ben. Misschien is dit bewust gedaan, gezien het een futuristisch boek is, maar ik ben vind hem toch sterker in Middernachtbibliotheek, Het eeuwige leven, De wezens en Redenen om te blijven leven (en natuurlijk niet te vergeten de geweldige kinderboekenreeks rondom het ontstaan van de Kerstman!).
Het boek deed me meer dan eens denken aan de film I, Robot.
Wat mij wel aansprak is het menselijke dilemma wat besproken wordt. Is het mogelijk om verliefd te worden op een robot? Ook al heeft de robot menselijke gevoelens en ziet hij er menselijk uit, het is toch een machine.

Matt Haig (1975) is zeer veelzijdig: hij schrijft romans, kinderboeken, non-fictie en filmscenario’s. In 2015 verscheen bij Lebowski Reasons to Stay Alive, waarin Haig openhartig spreekt over zijn depressie. Zijn werk wordt gepubliceerd in meer dan dertig landen en hij heeft wereldwijd ruim drie miljoen boeken verkocht. Middernachtbibliotheek won in 2020 de Goodreads Choice Award for Fiction en stond wekenlang in de New York Times-bestsellerlijst.

Uitgeverij: Overamstel / Moon
ISBN: 9789048865826
Aantal pagina’s: 384