Als Amsterdam-Noord wordt opgeschrikt door een gruwelijke moord is de negentienjarige Kyra Slagter als een van de eersten op de plaats delict. Tot grote ergernis van rechercheur Maud Mertens mengt ze zich in het recherchewerk en geeft ongewenst advies. Gaandeweg blijkt dat Kyra’s suggesties toch wel heel nuttig zijn voor Mertens en dat de twee tegenpolen elkaars hulp goed kunnen gebruiken. In een wervelend samenspel tussen de jonge, scherpzinnige en soms overmoedige Kyra en de ervaren, bedachtzame rechercheur Maud komen de gruwelijke daden van een maniakale moordenaar aan het licht.

Kyra Slagter zit midden in haar eindexamens als ze op een morgen gebeld wordt door haar broer Jarno. Er hangt een lijk in een lantaarnpaal. Jarno weet dat Kyra een grote belangstelling heeft voor crime. Vier jaar daarvoor is hun oudere zus Sarina verdwenen en sindsdien is Kyra meer dan geïnteresseerd in alle politiezaken. Ze komt nog vóór de politie op de plaats delict en filmt alles. Ze herkent het slachtoffer, het is de kunstdocent van haar school. Als rechercheur Maud Mertens ter plaatse komt, wordt Kyra onmiddellijk weggestuurd. Koppig gaat ze verder met haar eigen onderzoek naar de moord. Als er meer slachtoffers vallen die op gruwelijke wijze vermoord worden, gaat Kyra stug door om achter de waarheid te komen en de dader te ontmaskeren. Meerdere keren loopt ze in de weg bij het onderzoek van de Amsterdamse recherche. Ze bijt zich vast in de zaak en soms lijkt ze verder te zijn dan de recherche. Maar ze beseft niet hoe gevaarlijk dat is…

In dit eerste deel van het vierluik, ‘Galgenveld’, maken we kennis met interessante hoofdpersonages, de studente Kyra en de rechercheur Maud. Vooral de eigenwijze Kyra wekt sympathie op bij de lezer. Terwijl de vrij stugge Maud worstelt met verschillende problemen, waaronder de levensstijl van haar zestienjarige puberdochter Roos.
De verschillende verhaallijnen zijn goed uitgewerkt. Naast de hoofdstukken, verteld vanuit het perspectief van Kyra en Maud, krijg je ook een kijkje in de wereld van de moordenaar. Hierdoor krijgt de oplettende lezer een voorsprong in het onderzoek. Dan loopt er een verhaallijn over een ondervoed kind dat gevonden wordt in de Schotse Hooglanden. Cursief gedrukt en als een rode draad door het verhaal. Het wordt in dit deel nog niet duidelijk waar dit toe leidt, maar is zeker een goede reden om het volgende deel te lezen.
‘Galgenveld’ heeft een goede spanningsopbouw, wat essentieel is voor een goede thriller. Je blijft lezen om uiteindelijk de laatste bladzijde om te slaan en te weten hoe het afloopt. Maron heeft een goede schrijfstijl, soms erg korte, rauwe zinnen. Ook de onsmakelijke, lugubere details passen bij het verhaal, wat niet wegneemt dat die je soms doen griezelen.
Deze spannende thriller is een goede start voor de rest van de serie, waar ik dan ook zeer benieuwd naar ben.

Isa Maron heeft inmiddels verschillende succesvolle thrillers op haar naam staan. Haar debuut ‘Passiespel’ werd in 2008 verkozen tot Beste Vrouwenthriller. In 2010 schreef zij ‘Verboden verleden’ en ‘Vrij spel’ en in 2011 verscheen ‘Schaduwkant’.

‘Galgenveld’ is het eerste deel van de thriller-serie ‘De Noordzeemoorden’ en is door Dutch Media en het AD gelanceerd als de grootste boekpromotiecampagne van het jaar.
Dit eerste deel werd gratis aangeboden aan de lezers van het Algemeen Dagblad in de vorm van drie bookazine’s.

Uitgeverij: Dutch Media