BS - Het gestolen leven – Theodor Holman

Een man in het ziekenhuis leest in een manuscript dat de beruchte regisseur Arend Wassenaar is vermoord door een Turkse fanatieke moslim. Hij leest ook dat daardoor het leven van de hoofdpersoon, ene Fjodor – de beste vriend van Arend –, helemaal omkeerde. Het leven lijkt van Fjodor afgepakt. Daarom zocht hij hulp bij de psychiater van zijn beste vriend. Maar die blijkt gestoorder dan Arend.
Waarom heeft de man in het ziekenhuis dit manuscript? Gaat het over hem? Is hij de psychiater? Is hij Fjodor? Is hij een van de vrienden van Arend?
Ontroerende, spannende en hilarische ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op.

In Gestolen leven heeft Fjodor het gevoel dat zijn leven is afgepakt wanneer zijn vriend en regisseur Arend wordt vermoord. Zijn leven veranderd en niet ten goede. Om hier grip op te krijgen, krijgt Fjodor hulp van een psychiater, maar of dat nu de oplossing is? Deze man lijkt zelf ook aardig de weg kwijt te zijn. De vriendschap van Fjodor en Arend komt uitvoerig aan bod. Hoewel de twee hechte vrienden zijn hebben zij een vreemde, vaak groffe manier van met elkaar omgaan.

Het gestolen leven is vooral een ingewikkeld boek wat druipt van de satire en grove humor. Ingewikkeld omdat vaak niet duidelijk is in welke tijd je het verhaal leest en wat het een met het ander te maken heeft, hoewel dat laatste soms verder in het boek gelezen alsnog duidelijk wordt. Om heel eerlijk te zijn lijkt me dit een boek voor een specifieke doelgroep, dit is geen boek wat je even lekker tussendoor pakt. Het verhaal zelf is ook niet pakkend, het sleept je niet mee en dat is jammer, want dat was wel de verwachting. Wanneer je mateloos kan genieten van de scherpe, vaak op het randje zijnde teksten van Holman dan is dit zeker een boek wat niet in je boekenkast mag ontbreken.

Uitgeverij: Nieuw Amsterdam•ISBN: 9789046818008
224 pagina’s
Prijs: € 17,95