Joana Sky bezit het vermogen om dodelijke wensen uit te spreken, een talent dat in Tuvalon wordt gevreesd en vernietigd. Wanneer ze ten onrechte wordt veroordeeld voor het uitspreken van een Hartbewerking, gaat ze de doodstraf tegemoet. Koning Damon heeft echter andere plannen voor het meisje dat in staat is om harten te verpulveren. Ze begrijpt al snel dat haar leven gespaard werd met slechts één doel: het uitroeien van het rebellenleger de Adelaars. De tegenstanders worden sterker, maar Joana’s training aan het hof vormt haar tot het perfecte wapen. De opdracht van de koning is harteloos: hij beveelt Joana om de Adelaars te vernietigen. Lukt het haar om weerstand te bieden en te overleven zonder haar eigen hart op te offeren?

Het uitspreken van een hartbewerking is de gruwelijkste misdaad van allemaal, en Joana wordt nu net dáárvoor veroordeeld. Joana is een heler, het hartbewerken, waar ze (ten onrechte) voor veroordeeld wordt, levert haar de doodstraf op. Ook haar haarkleur helpt niet echt mee, het is namelijk paars geworden. Op het laatste moment wordt ze gered, of een soort van gered in ieder geval, want ze overleeft haar vonnis wel maar word gekocht door koning Damon. Daar zal ze moeten werken voor haar leven met hetgeen waar ze zojuist voor ter dood veroordeeld is. En voor de koning werken betekend, de wereld beschermen tegen de opstandelingen die onder de naam ‘de adelaars’ werken. De adelaars vernietigen met haar kracht, dat moet ze doen en veel keus heeft ze niet…. toch?

Het verdriet van Joana is voelbaar tussen de letters door. Haar verdriet zwakt haar af maar sterkt haar tegelijkertijd ook weer en dat is supermooi om te lezen. De kracht van dit verhaal ligt (voor mij) in het aparte, hart-lichaams en gedachtenbewerking, en wanneer je het één kunt kun je nooit en te nimmer het ander…of wel? Dat mysterie ligt flinterdun in het verhaal en maakt het super spannend en intrigerend. De cover is werkelijk betoverend, in een flits zie je niet héél duidelijk wat erop staat, maar wanneer je echt kijkt zie je alles, en meer. List en bedrog maakt in dit verhaal groot, de dingen die je leest laten je haren overeind staan. Er worden onverwachte vriendschappen gesloten en verliezen geleden. Joana is echt een geweldig hoofdpersonage, zij heeft alles dat je wilt, kracht, gevoel en wilskracht. Je voelt je met haar verbonden vanaf bladzijde één, en door wat ze allemaal meemaakt en hoe ze daarmee dealt krijg je ook gigantisch respect voor haar. De spanning is in het hele boek om te snijden, is het niet om acties van Joana zelf, dan is het wel om een personage die af en toe weer even opduikt en je de kriebels geeft. Echt een geweldig debuut van Arents, van mij had dit een hele serie mogen worden. Dus als antwoord op haar laatste vraag achterin het boek Emmelie, ‘JA, ik heb ontzettend genoten van het verhaal Joana’. Het bevat alles dat ik in een goed verhaal wil lezen, spanning, liefde, bedrog, overwinning en nog veel meer. Mooie dingen en minder mooie dingen van het leven in een verhaal als dit, maar alles hoort erin en staat er ook in. Arends mag trots zijn op een debuut als dit.

Uitgeverij: Hamley Books
ISBN: 9789463967242
Pagina’s: 360