Yuval Zommer, de illustrator van de superpopulaire natuurboekenserie die je hiernaast ziet afgebeeld, heeft 22 eenvoudige knutselprojecten bedacht met natuurlijke en gerecyclede materialen. Een leuke en milieuvriendelijke manier voor kinderen én volwassenen om in contact te komen met de natuur.

In vier eenvoudige stappen maak je bijvoorbeeld coole kwallen, regenboogvogels, libellenzonnevangers, slimme slangen of bladerbeestjes. En je ontdekt vanzelf hoeveel schatten er om je heen te vinden zijn om mee te knutselen, van takjes, bladeren en bloemblaadjes tot potloodslijpsel, wc-rollen en papieren bekertjes.

Aan de slag!

Met dit boek in handen beleven jullie heerlijke momenten in de natuur en in huis, met het verzamelen en in elkaar knutselen van ‘knalgoede knutsels’. Veel dingen zijn makkelijk te maken, sommige dingen zijn wat moeilijker, maar juist dat maakt het leuk. Lees maar snel hoe ik dit boek vind, want ik heb samen met mijn dochtertje geknutseld. Een knutselboek dat leuk is voor jong én oud, samen of alleen.

Een groot boek om te zien en vast te houden, en dat is maar goed ook. Want dit boek vraagt er gewoon om om mee genomen te worden als jij met je kind op pad gaat om alle items te halen voor het knutselproject. Echte foto’s van het te knutselen dier of ding worden afgewisseld met tekeningetjes er omheen. Een gefotografeerd bladerbeestje zit bijvoorbeeld op een getekende tak en een van mijn favorieten, een  gefotografeerd zeepaardje die tussen de getekende zeewieren zwemt. Dit boek zit vol met kleuren, als je een echte kleurengek bent dan geeft dit boek je echt een happy feeling. Wat ook ontzettend leuk is, is dat de te knutselen dieren of dingen erg van elkaar verschillen, voor de één heb je takjes en blaadjes nodig, waar je voor de ander bubbeltjesplastic of steentjes moet zoeken. Ook vind je veel te gebruiken items gewoon in huis, een kartonnen bordje of bekertje, een houten vorkje of lepeltje, bolletjes stof noem maar op. Dit fantastisch leuke knutselboek is voor alle leeftijden, mijn dochter van 3.⁵en ik van 40, hebben de grootste lol gehad met het zoeken en in elkaar zetten van deze beestjes. Lezen, uitzoeken, spullen zoeken, kleuren, plakken en vooral GENIETEN! Want dat is wat je vooral moet doen met een boek als dit, genieten, dan maak je samen de mooiste knutseldingen. Het enige dat je misschien zou moeten kopen als je dat nog niet in huis hebt zijn een schaar, lijm, wiebeloogjes en verf… verder zul je alles gratis of goedkoop kunnen vinden binnen of buitenshuis. Wat ik ook erg leuk gedaan vind, is dat ze een weetje of een feitje over het te knutselen dier erbij hebben geschreven, zo is dit boek niet alleen leuk, maar ook leerzaam.
Alles staat ook echt super duidelijk omschreven en aangeduid, maar mocht je er tóch niet uitkomen is buiten de lijntjes denken een absolute GO. Het enige nadeel dat ik kan bedenken van deze geweldige natuurkunst, is dat het zou kunnen vergaan.  Het is niet voor niets een afvalproduct vanuit de natuur, maar dat neemt niet weg dat je daarna je eigen creativiteit los kunt laten op afgedankte spullen van thuis.
Kortom een gegarandeerd succes voor de avontuurlijke en creatieve ouders en kinderen die wel houden van zoeken en knutselen.

Van Yuvan Zommer zijn er nog veel meer boeken, waaronder ‘het briljante bloemen boek’ ‘het bijzondere beestjes boek’, ‘het schitterende samen boek’ en nog meer, dus voor ieder wat wils als je dit boek al tof vind.

Uitgeverij: Lemniscaat
ISBN: 9789047715559
Pagina’s: 66