Balans of Balanceren?

Dit boek doet beseffen dat bij het vinden van balans, balanceren hoort. Dat het zinloos is om compleet door te slaan in een dieet, lifestyle of sport, maar dat juist dosering, relativering en evenwichtige zelfzorg een prettige(r) staat van zijn teweegbrengt.

Harry Grob (1959) werkt ruim twintig jaar als mental coach. In zijn praktijk helpt hij mensen die zichzelf volledig voorbij lopen?. Hongerig op zoek naar een manier om weer grip te krijgen op het leven.

De resultaten die Harry boekt zijn opzienbarend. Vanuit zijn overtuiging dat er geen algemene methode bestaat, focust Harry zich op de immense menselijke veerkracht en het vinden van ieders individuele sleutel tot balans en geluk. In dit boek beschrijft hij vele anekdotes en zijn visie op het vinden van innerlijke rust. Geïnspireerd door wijsheden uit de ICT: India, China en Twente.

Laat je de kop niet gek maken is een coaching annex zelfhulpboek geschreven door Harry Grob. Toen ik dit boek onder ogen kreeg dacht ik in eerste instantie Ach, weer zo’n boek dat me gaat vertellen hoe ik beter kan leven. Maar niets bleek minder waar. Heel eerlijk; ik zag er een beetje tegenop om aan Laat je de kop niet gek maken te beginnen, maar toen ik toch wel nieuwsgierig begon te bladeren trok Harry mij direct zijn boek in na het lezen van de eerste bladzijden. Dat is vooral te danken aan de open en eerlijke schrijfwijze. Niks geen vermanend vingertje of het om je oren slaan van bewezen technieken. Nee, ik las over allerlei theorieën die gebaseerd zijn op diverse denk- en leefwijzen. Het lijkt alsof de auteur de Oosterse en de Westerse visie over gezondheid probeert te verbinden.

Naast de stukken waarin de auteur je uitleg geeft van het hoe en waarom, zijn voorbeelden van mensen uit zijn praktijk beschreven. Hierdoor worden zijn theorieën een stuk duidelijker, mede door de herkenbaarheid. Deze stukjes geven letterlijk weer waar je tegenaan kan lopen. De directe, soms zelfs eenvoudige benadering van Harry werkt heerlijk ontnuchterend. Zo moeilijk is het namelijk allemaal niet. Ook hierin onderscheidt dit boek zich van de rest; Harry presenteert zich niet als de alwetende goeroe, hij laat juist zien dat hij niet alwetend is en gebruik maakt van de vele wijsheden die meerder mensen, geloven en leefwijzen te bieden hebben. Door het boek heen kom je dan ook geregeld stukjes van wijsheden van anderen tegen die in het verlengde liggen van Harry‘s eigen teksten. Daarnaast kom je overal in het boek diverse quotes en verhalen tegen die je aanzetten tot nadenken en soms zelf doen glimlachen. De schrijfwijze is naast nuchter ook vaak een knipoog naar de strenge leer, iets dat Laat je de kop niet gek maken nog toegankelijker maakt.

De clou van Laat je niet op de kop zitten mag dan enige overeenkomst hebben met de talloze coaching en zelfhulpboeken die er al zijn, dit boek onderscheidt zich met kop en schouders van de rest. Juist doordat Harry zo toegankelijk zijn theorieën uiteenzet, deze vriendelijk brengt en je sprekende voorbeelden voorhoudt, doet het meer met je. Dat de achterflaptekst van dit boek zegt dat de resultaten die Harry in zijn praktijk bereikt opzienbarend zijn, kan ik me na het lezen van Laat je de kop niet gek maken wel voorstellen. Kortom; een heerlijk nuchter boek voor iedereen die beter en gelukkiger in het leven wil staan, voor anderen, maar vooral voor zichzelf. Eigenlijk zou iedereen een exemplaar van Laat je de kop niet gek maken eens moeten lezen. Zeker nu in deze tijd.

Uitgeverij: Boekengilde B.V.
ISBN: 9789463233439
164 pagina’s