Waarom moet je je handen wassen voor het eten?
Is het coronavirus het gemeenste virus dat er bestaat?
Zijn er mannelijke en vrouwelijke bacteriën?
Welke virussen heeft de mens overwonnen?
Wat zijn antibiotica?

En word zelf microbioloog: kweek je eigen bacteriën en doe de truc met de aardappel.

In Monsterlijke microben komen de vier soorten microben; bacteriën, virussen, parasieten en schimmels (gisten) aan bod. Virussen hebben een gastheer nodig om te overleven, maar bacteriën kunnen zich alleen voortplanten. In een koffielepeltje aarde zitten meer dan een miljard bacteriën en bijna 120.000 schimmels. Op je huid alleen al zitten meer microben dan er mensen zijn op onze planeet. Microben zitten in de lucht die je inademt, de grond waarop je loopt en het water waarin je zwemt. Ze zijn de oudste levensvorm op aarde en waren er al toen de aarde nog bestond uit stomende lava en gaswolken.
Microben zijn echt niet alleen maar slecht, ze zijn onmisbaar voor het leven op onze planeet en helpen je lichaam o.a. voedsel te verteren.

Je kan met een elektronenmicroscoop de microben zien en ze zien er allemaal anders uit, als vleeskroket, een lange haar, een stuk touw of een leren voetbal. Hier heeft de illustrator op ingespeeld met grappige kleurrijke illustraties.

In Monsterlijke microben leer je hoe bacteriën zich verspreiden en zich aanpassen om te overleven. De werking van antibiotica komt aan bod; een stof van een goede microbe om een slechte microbe uit te schakelen. Om de uitleg voor kinderen makkelijker te maken wordt hierbij vergeleken met een burcht met ridders. Dit is een hele handige uitleg in situaties waarbij kinderen zelf antibiotica nodig hebben.

Microben die ons vreselijk ziek maken (de Spaanse griep, Aziatische griep, malaria, ebola, de pest, etc.) worden beschreven op een eenvoudige manier. Daarnaast leer je hoe je kan voorkomen dat je op school besmet wordt door anderen of anderen besmet.
Het vierde hoofdstuk behandelt de gemeenste virussen, waaronder het coronavirus en COVID-19. Vooral de laatste krijgt veel aandacht; van uitleg van een pandemie tot het hamsteren van wc-papier.

Het coronavirus levert veel vragen en spanning op bij kinderen en dit boek beantwoord deze op een begrijpelijke manier. Hierdoor is dit boek uitermate geschikt om op scholen kinderen in deze tijd meer te leren over het coronavirus en COVID-19. Tot slot leren we welke virussen we al hebben overwonnen in het verleden.

Monsterlijke microben is opgesplitst in vijf leerzame hoofdstukken. De eerste vier beantwoorden per stuk vijf vragen, zoals ‘Kunnen bacterien overleven op de Noordpool?’, ‘Hoe zien microben eruit?’ en ‘Hoe krijg je malaria?’. Elk hoofdstuk eindigt met een aantal vragen waarop te testen is hoe goed de lezer (of de klas) heeft opgelet. Het laatste hoofdstuk bevat vijf leuke en leerzame proeven die je samen met je kind kan doen in de keuken.

De illustraties geven het geheel een speelse uitstraling; van microben die samen opgestapeld het hoofdstukcijfer vormen tot minuscule illustraties bij de paginanummers; dit boek staat bomvol kleine grappige microben. Omdat ingewikkelde informatie op schoolniveau wordt uitgelegd is dit boek in deze coronacrisis een heel handig hulpmiddel om thuis en op school voor te lezen en te bespreken. Gezien het veelvuldig handen wassen en het voorkomen van verspreiding van het coronavirus uitgebreid aan bod komt, is dit boek zeer geschikt als lesmateriaal op basisscholen. Tevens zijn de proeven natuurlijk naast thuis ook op school te doen. Zo breng je alle kinderen – die elkaar zo lang niet hebben kunnen zien – weer bij elkaar.

Over de mensen professor virologie Marc Van Ranst:
Als twaalfjarige jongen had Marc Van Ranst een klein laboratorium in de kelder waar hij van alles onderzocht. Zijn interesse was breed, maar na een tijdje begon hij zich meer en meer toe te spitsen op bacteriën en virussen en die boeien hem nog steeds. Vandaag is hij professor Microbiologie en Immunologie aan de KU Leuven en staat hij aan het hoofd van het Laboratorium Virologie van de Universitaire Ziekenhuizen Leuven.

ISBN: 9789401471220
Pagina’s: 65
Prijs: €14,99