De vijftienjarige Finn Kimmel schiet een leraar en drie leerlingen op zijn school dood en pleegt daarna zelfmoord. Zijn beste vriend, Milo Bauers, is erbij, maar het lijkt erop dat hij er niets mee te maken heeft. Toch wordt hij opgepakt en meegenomen naar het politiebureau. Langzaam maar zeker komen er steeds meer gruwelijke feiten aan het licht. Heeft Finn ook iets te maken met een eerder gepleegde moord op een kleuter? En hoe kan het dat een normale jongen als Milo bevriend raakte met Finn? Lukt het de politie om alle feiten boven tafel te krijgen of wordt er iets verzwegen?
Natasza Tardio schreef een spannende psychologische thriller die nu meer dan ooit actueel is na de schietpartijen in Utøya (Noorwegen), Alphen aan den Rijn en Luik (België).

Het jonge leven van de veertienjarige Milo Bauers is werkelijk een hel. Hij wordt op school vreselijk gepest. Zijn klasgenoten gaan hierin heel erg ver. Maar dan komt er een nieuwe jongen in zijn klas, de vijftienjarige Finn Kimmel. Hij is het tegenovergestelde van Milo en neemt het op voor hem.
Zo ontstaat er een vriendschap tussen de twee jongens. Maar wel een vreemde vriendschap. Als Milo toch weer een keer gepest wordt op school, schiet Finn hem te hulp, maar doodt hierbij wel drie leerlingen en een leraar. Daarna pleegt hij zelfmoord. Doordat er vingerafdrukken op één van de pistolen zitten, wordt Milo verdacht van medeplichtigheid. Hij wordt opgepakt en in de politiecel gegooid. Er komen steeds meer vreemde zaken aan het licht. Heeft Milo daar ook mee te maken? De nietsontziende pers verschanst zich bij het huis van Milo in de hoop een glimp van zijn moeder op te vangen en haar te overrompelen met vragen. Dan volgt er een rechtszaak. Zal in de rechtszaal het ware verhaal aan het licht komen? Kan zijn advocate zijn onschuld bewijzen?

Tardio heeft met ‘Moordvrienden’ een YA thriller geschreven over een actueel onderwerp. Of eigenlijk twee. Geweld en pesten. Zeer heftige onderwerpen voor een debuut-thriller. Er bestaat geen twijfel over, ze is er ruimschoots in geslaagd om er een uitstekende psychologische thriller van te maken.
De hoofdstukken worden ieder vanuit een ander perspectief geschreven. Zo kruipen we in de huid van Milo, moeder Iris, de advocate, de misdaadverslaggever en zelfs één van de pestkoppen. De lezer leert de hoofdpersonages goed kennen. Het personage Finn wordt beschreven zoals Milo hem ziet. De verhaallijn is spannend opgebouwd, je kunt het boek moeilijk wegleggen. En als je denkt dat je weet hoe het verhaal in elkaar steekt, komt Tardio op de laatste bladzijden met een onthutsende ontknoping.
Het boek is bestempeld als een YA thriller, maar ook volwassenen zouden dit boek moeten lezen.
‘Het is schokkend, meeslepend en psychologisch ijzersterk. Ouders, leraren en politici zouden dit onverbiddelijk moeten lezen’, aldus Najoua Bijjir, een proeflezer. En daar ben ik het roerend mee eens.

Natasza Tardio is recensent, freelance redacteur en journaliste. Ze redigeert literair werk en maakt deel uit van de hoofdredactie van de boekensite Ezzulia. En natuurlijk auteur van voornamelijk non-fictie. Met ‘Moordvrienden’ schreef ze haar eerste psychologische thriller.

Uitgeverij: Pimento
ISBN: 9789049925369
Aantal pagina’s: 208