Nooit meer hetzelfde - Anja du-Bois‏

Anja du-Bois is de vrouw van Herman du-Bois, de man die jarenlang onterecht vast zat in de Puttense moordzaak. Een van de grootste gerechtelijke dwalingen in Nederland.’Nooit meer hetzelfde’ gaat over onrecht, justitite, Puttense Moordzaak, veroordeling en gerechtigheid.

Terwijl haar man veroordeeld wordt en voor jaren onterecht de gevangenis in gaat, probeert Anja haar gezin draaiend te houden. ‘Nooit meer hetzelfde’ is haar schokkende verhaal.

De Puttense moordzaak is door Peter R. de Vries en oud-hoofdcommissaris Jan Blaauw onophoudelijk in de publiciteit gehouden.

co-auteur Marlou Roossink schreef eerder mee aan het boek ‘Kom niet aan mijn kinderen’, het verhaal van Janneke Schoonhoven over de ontvoering van haar kinderen Sara en Ammar. Peter R. de Vries heeft een indrukwekkend voorwoord geschreven voor ‘Nooit meer hetzelfde’.

In Nooit meer hetzelfde beschrijft Anja du-Bois de meest vreselijke jaren uit haar leven. Door een dwaling van justitie wordt haar man Herman gearresteerd en opgepakt voor de verkrachting en moord op Christel Ambrosius. Anja weet zeker dat Herman het niet heeft gedaan, en ook niet gedaan kan hebben, want op het tijdstip van de verkrachting en moord was hij immers bij haar. Justitie weigert echter te luisteren en Herman verdwijnt voor jaren de gevangenis in. Ondertussen houdt Anja haar gezin met twee jonge kinderen draaiende, daarnaast bijt zij zich vast in de zaak. Overtuigd van Herman zijn onschuld stelt ze alles in het werk om hem vrij te krijgen. Ze roept daarbij de hulp in van Peter R. de Vries en hij zal Anja bij blijven staan tot, na heel veel jaren, de waarheid boven water komt. Maar ook al komt Herman uiteindelijk vrij en wordt de echte moordenaar gevonden, Herman –én Anja- hebben levenslang. Het verhaal is in de media breed uitgemeten en iedereen heeft een mening. Het is mooi om te lezen hoe Anja hier zelf op terug kijkt.

Het is namelijk niet alleen de valse beschuldiging waar Anja over valt. Bij die valse beschuldiging komen een hele hoop zaken kijken. Sommige dingen zijn niet meer terug te draaien. Zo zijn de zoons van Anja en Herman opgegroeid zonder vader. Maar ook Herman en Anja veranderen door het hele gebeuren. Herman brengt jaren door in de gevangenis en tijdens de verhoren wordt hij zo gemanipuleerd dat hij zichzelf lijkt te verliezen. Anja geeft echter niet op. Als Herman vrij komt vecht ze verder om zijn naam te zuiveren, om weer een toekomst op te kunnen bouwen. Dit gaat helaas niet zonder slag of stoot. Veel mensen steunen hen, maar er zijn ook mensen die denken dat waar rook is, ook vuur zal zijn. Justitie is immers altijd eerlijk, toch? Naast de steun ontvangt Anja dan ook geregeld dreigbrieven, -telefoontjes en kan rekenen op vervelende opmerkingen. Zelfs nadat justitie heeft toegegeven de fout in zijn gegaan en de echte dader is gepakt blijven Anja en Herman nadeel ondervinden van het drama van de Puttense moordzaak.

Zelden heb ik een boek gelezen van zo’n sterke vouw! Gaandeweg het boek gebeuren een hoop dingen waarbij iedere ander wellicht het bijltje erbij neer had willen gooien. Maar Anja niet, zij vecht kranig door, overtuigd van de onschuld van haar Herman. Uiteindelijk wordt Herman vrijgesproken van de moordzaak, maar hun leven zal nooit meer hetzelfde zijn. De verloren jaren als gezin, de roddelpraatjes van mensen die niet in zijn onschuld geloven en de strijdt die ze hebben geleverd, het zal voor altijd deel uitmaken van hun leven. Hoewel het verhaal bizar is –dat zoiets is gebeurd in Nederland is onbegrijpelijk- heeft Anja er een prachtig boek van weten te maken. Een boek waarin haar wanhoop maar vooral vechtlust prachtig naar voren komt. Sommige dingen bezorgen je regelrecht kippenvel. Wanneer Anja, een gewone doorsnee vrouw, te maken krijgt met bizarre dingen als met haar jongens op bezoek bij papa in de gevangenis, maar ook haar bezoeken aan Herman. Hoe ze de hoop blijft houden terwijl ze aan alle kanten wordt tegen gewerkt, hoe ze omgaat met alle mensen die een oordeel hebben. Bijzonder en bizar tegelijk. Maar boven alles een prachtig boek, als is het onderwerp dat verre van. Voor Anja hoop ik dat al die mensen die haar benaderden met vervelende en vooral pijnlijke opmerkingen dit boek zullen lezen en zich zullen realiseren in wat voor hel dit gezin geleefd moet hebben. En dat die hel eigenlijk nooit echt helemaal over gaat. Ademloos gelezen, moeilijk weg te leggen en alle respect voor de schrijfster van dit boek, Anja du-Bois

ISBN: 9789026139239
304 pagina’s
Prijs: € 17,50

[bol_product_links block_id=”bol_56b87ed103c2e_selected-products” products=”9200000046099727,9200000046170342″ name=”Nooit meer hetzelfde – Anja du-Bois‏” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]