9789000346738_download

In deze drie korte verhalen bundelen bekende helden van Percy Jackson hun krachten, om samen te strijden tegen het kwaad.

In het eerste verhaal “De zoon van Sobek” ontmoet Percy Jackson, Carter Kane. De halfgod en de tovenaar (die dingen kan laten ontploffen door simpel weg hiërogliefen uit te spreken) moeten het samen opnemen tegen een gigantisch krokodillenmonster.

In het tweede verhaal “De scepter van Serapis” ontmoet Annabeth Chase (de vriendin van Percy) de zus van Carter Kane, Sadie. Annabeth (halfgod) en Sadie (tovenares) moeten het opnemen tegen een gevaarlijke vijand, een of andere god met een driekoppige scepter en een ontbijtkom op zijn hoofd. Deze god is gewekt door iemand die Sadie maar al te goed kent.

En in het laatste verhaal “De kroon van Ptolemaens” moeten alle vier de helden het opnemen tegen de oude Egyptische magiër Setne die uit de dood is opgestaan. Setne is nu met de Griekse, en ook de Egyptische magie aan het rommelen om een god te worden. Lukt het de vier helden om ten eerste samen te werken, en ten tweede Setne te verslaan?

De zoon van Sobek
Carter Kane, parttime eerstejaars, parttime tovenaar en fulltime piekeraar over alle Egyptische goden en monsters die hem aan één stuk door proberen te doden, neemt je mee in het gevecht tegen een gigantisch krokodillenmonster op Long Island. Carter ontmoet zo voor het eerst Percy Jackson. Percy ziet Carter als een tovenaar die dingen weet op te blazen en hierbij in een levensgrote, lichtgevende krijger met een kippenkop verandert. Uiteindelijk weten ze toch samen de zoon van Sobek, de Egyptische krokodillen god te verslaan. Carter valt het wel op dat er vreemde Egyptische-Grieks-hybride dingen aan de hand zijn.

De scepter van Serapis
Een maand later ongeveer ontmoet Annabeth Chase (halfgod en vriendin van Percy) de zus van Carter, Sadie Kane, in de metro van Rockaway. Zij moeten het opnemen tegen Serapis, één of andere god met een driekoppige scepter en een ontbijtkom op zijn hoofd. Sadie gaat gekleed in een wit karate-uniform, combat laarzen en paarse highlights in haar blonde haar. Haar wapens zijn een kromme ivoorkleurige stok en een boemerang beide gegraveerd met hiërogliefen en afbeeldingen van vreemde, heel on Griekse monsters. Dat is de reden dat Annabeth haar de toepasselijke naam ´Karate Kitty´ geeft. Het lukt ze om Serapis te verslaan. Sadie vertelt Annabeth dat alle vreemde gebeurtenissen wel eens het werk konden zijn van de oude tovenaar Setne.

De kroon van Ptolemaens
Annabeth en Percy zouden eigenlijk naar de film gaan, maar Annabeth dacht daar heel anders over na haar vreemde nachtrust met een nare droom/visioen via haar moeder Athena, de godin van de wijsheid. Dus in plaats van een bios werd het het pontje via de zuidkant van Manhattan om zo over te steken naar Governors Island. Daar broeide iets volgens Athena. Ze komen daar uiteindelijk in gevecht met Setne. Setne, de tovenaar, die was teruggekeerd uit de dood, had een supermachtige spiekbrief gepikt (Het boek van Thoth) en was met Egyptische, en Griekse magie aan het rotzooien, in de hoop een manier te vinden om zelf een god te worden. Zouden Annabeth en Percy het alleen afkunnen? Of moest Percy toch Carter oproepen via zijn hiëroglief die Carter op zijn hand had gezet. Of moest Annabeth Sadie oproepen, die meer van deze tijd is en haar telefoonnummer had uitgewisseld. Of allebei? Opdat ze hun krachten kunnen bundelen maar dan nog blijft de vraag lukt het hun vieren om Setne te verslaan? En ook, hoe gaan ze dan om met hun verschillen van Griekse en Egyptische krachten en toverkunsten? Dat lees je in het laatste verhaal van het o zo spannende boek.

Een heerlijk spannend boek dat je meeneemt in soort van Griekse en Egyptische les in deze tijd, met rare gevaarlijke beesten, die het goddelijk rijk willen veroveren. Geen nood als je niet opgelet hebt bij geschiedenis, achterin vind je alle namen en begrippen netjes uitgelegd. Zodat je het verhaal zonder internet zoektochten, van hoe zat het ook alweer, verder kan lezen. Daarnaast heeft de schrijver Rick Riordan een hele leuke humoristische schrijfwijze, met droge opmerkingen en de meest hilarische situaties. Voor mij blijft het iedere keer weer een mysterie dat een schrijver/schrijfster je zo kan meenemen in een boek, dat zelfs de fantasie beelden zichtbaar voor je worden. En de spanning zo weet te houden dat je het boek moeilijk kan wegleggen. Het is zeker een aanrader voor zowel jong als oud, dit blijkt wel omdat het bij ons thuis een gevecht was tussen mijn dochter en mijzelf wie het boek als eerste zou lezen.

Uitgeverij: Unieboek Het Spectrum
ISBN: 978 90 00 34673 8
Aantal pagina’s: 176