Schuld_-_Jose_Vriens

Anke verliest haar beide ouders door een ongeluk tijdens hun vakantie. Vanaf dat moment is zij de eigenaar van een goedlopende drukkerij. Hoewel ze het moeilijk vindt om zonder haar ouders verder te gaan, lukt het haar toch om de zaak draaiende te houden. Er moet echter iemand bij komen om haar taak te verlichten.

Die iemand dient zich aan in de persoon van Chiel, een aardige jongeman wiens handen niet verkeerd staan. Er bloeit iets op tussen Anke en hem.
Haar leven lijkt weer de goede kant op te gaan tot Anke in de papieren van haar vader een schuldbekentenis vindt. Dat is het begin van het einde van haar vaders levenswerk.
In Schuld heeft hoofdpersoon Anke het zwaar. Ze verliest haar beide ouders die omkomen bij een auto ongeluk tijdens hun vakantie in Oostenrijk. Na dit gebeuren erft Anke haar vaders drukkerij. Gelukkig is het een gezond bedrijf en vol goede moed gaat Anke aan de slag. Na enkele weken beseft Anke dat ze enkel en alleen nog met de drukkerij bezig is en besluit iemand aan te trekken die taken van haar zal overnemen. Als per toeval komt Chiel in haar leven, althans zo lijkt het. Chiel is haar reddende engel, in de zaak maar ook in haar privé leven. Maar dan komen er dingen naar boven die heel Anke’s wereld op zijn komt zet. Haar vader blijkt haar helemaal geen goedlopende drukkerij te hebben na gelaten, maar een zaak vol schuld en een poel van ellende en dat zet haar vader opeens in een heel ander daglicht. Ook blijkt dan dat Chiel niet zomaar in haar leven is gekomen. Haar wereld stort in en Anke ziet haast geen uitweg. Toch weet ze op te krabbelen en een nieuw leven te beginnen.

Schuld is weer zo’n heerlijk boek van José Vriens. Een boek wat je grijpt en meeneemt in het verhaal. De schrijfwijze betrekt je in het verhaal en je leeft volop mee met Anke, het geluk dat ze heeft gevonden en de poel van ellende waar ze vervolgens in terecht komt. Later krijg je zelfs bewondering voor Anke en hoe ze uit de problemen weet te komen. Een heerlijk boek met op het einde een verrassende ontknoping.

Uitgeverij: Ellessy
ISBN: 978908660251
Prijs: € 18,50