symfonie-der-dagelijkse-dingen-aloysius-keller-klein

Hoelang zijn ernstig zieke vrouw – violiste Maria Douglas – nog te leven heeft, weet scenarioschrijver Alec Gonzaga niet. De onzekerheid vergroot zijn dilemma om te voldoen aan haar laatste wens, het vertellen van zijn jeugdgeschiedenis.

Maria vermoedt dat de gebeurtenissen van toen de oorzaak zijn van terugkerende nachtmerries. Wat is er destijds gebeurd en wie is die mysterieuze vrouw die in zijn dromen verschijnt? Weet de psychotherapeut een uitweg of biedt een bezoek aan zijn geboorteland Indonesië uitkomst? Ondertussen bereidt Maria zich voor op haar afscheid. Steeds vaker gaat zij er alleen op uit. Alec wil zoveel mogelijk bij haar zijn, want de tijd dringt.

In Symfonie der dagelijkse dingen neemt de auteur je mee in het heden en verleden van Alec. De vrouw van Alec, de violiste Maria, is ernstig ziek. Alec wil de tijd die haar rest zo veel mogelijk met haar doorbrengen, maar kampt daarnaast zelf met een onverwerkt verleden. Maria dringt erop aan dat Alec hier iets mee doet, want het beheerst zijn en haar leven. Meer voor Maria dan voor zichzelf bezoekt Alec een psychotherapeut die hem op weg helpt in de zoektocht naar zijn probleem. Ondertussen gaat de gezondheid van Maria steeds verder achteruit. Alec zal gebroken achterblijven. Toch weet hij uiteindelijk op te krabbelen en zijn zoektocht naar het verleden door te zetten.

Hoewel auteur Aloysius Keller al diverse publicaties op zijn naam heeft staan is Symfonie der dagelijkse dingen zijn debuut. Het verhaal is gebaseerd op zijn eigen verleden en heden, ook de auteur heeft Indische roots, net als zijn hoofdpersoon. Je leest het verhaal ook in de ik-vorm, hetgeen je dichter bij het verhaal betrokken laat voelen. In het verhaal lopen diverse rode draden, de aankomende dood van Maria, het verleden van Alec, maar ook de liefde. Voor elkaar en voor het leven. Door de detailvolle schrijfwijze mis je niets van deze verhalen en het zorgt ervoor dat het is alsof je er zelf bij bent. De liefde tussen Alec en Maria is hartverscheurend, zeker als je in het achterhoofd het naderende afscheid hebt. Bijzonder om te lezen hoe de auteur zijn eigen ervaringen weet om te zetten naar een soort van biografie, zij het in romanvorm.

Symfonie der dagelijkse dingen is een heerlijk dik boek van maar liefst 573 bladzijdes, die garant staan voor heel wat uurtjes leesvermaak. Het boek begint met een uitgebreide proloog, daarna is het onderverdeeld in vijf boeken, elk met hun eigen hoofdstukken. Het boek wordt afgesloten met een verklarende woordenlijst, vertalingen en uitleg van muziektermen. Vooral die laatste twee zorgen ervoor dat wanneer je niet op de hoogte bent van bepaalde muziektermen en/of de Maleise en Indonesische taal, je toch begrijpt wat wordt bedoeld. Natuurlijk had de auteur ervoor kunnen kiezen het boek enkel in het Nederlands te schrijven, maar juist deze woorden, uitdrukkingen en citaten zorgen voor extra ‘smaak’ aan dit prachtige boek.

Uitgeverij: Godijn Publishing
ISBN: 9789492115157
573 pagina’s
Prijs: € 24,95

[bol_product_links block_id=”bol_5819fbabb5cb5_selected-products” products=”9200000064934857″ name=”Symfonie der dagelijkse dingen – Aloysius Keller” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]