Verboden_Tranen_-_Melissa_Skaye

Sanne Philips en Luca Borra, rechercheurs bij de politie Hoorn, staan voor een van de moeilijkste zaken uit hun carrière. In het tuinhuis van een groot landhuis worden vier lichamen ontdekt, waarvan twee in verre staat van ontbinding. Het motief van de dader is een mysterie.

De oorspronkelijke bewoners van het huis, Max en Sophie Tildro, zijn om het leven gekomen bij een auto-ongeluk en de huidige bewoner, hun zoon Jack, is al ruim twintig jaar vermist. Zijn toenmalige partner Sarah is eveneens onvindbaar. De rechercheurs duiken in het verleden van Jack en Sarah en stuiten op een aantal onverklaarbare gebeurtenissen. Ondertussen krijgen Sanne en Luca te maken met een andere zaak, de vermissing van een oude vrouw. In eerste instantie lijkt dit een losstaande zaak, maar al snel rijst de vraag of deze vermissing verband houdt met de vier moorden. Sanne en Luca moeten alle zeilen bijzetten om te ontrafelen wat zich in het verleden heeft afgespeeld.

Het boek begint met een spannende proloog, die zich afspeelt in 1980. In een speeltuin, waar twee jonge meisjes op een klimrek zitten en begluurt worden door een jongen. Hij raakt in gesprek met het rood-harige meisje, maar die wordt opgehaald door haar vader. Hij blijft over met het blonde meisje, haalt iets uit haar tasje en gaat er als een haas vandoor. Ze achtervolgt hem, maar dat had ze beter niet kunnen doen…
Dan is het 2011. Sanne Philips en Luca Borra, rechercheurs bij de politie in Hoorn, krijgen een melding van een vermiste bejaarde vrouw. Mevrouw de Beer, 89 jaar. Tegelijkertijd worden er toevallig door een wandelaar vier lijken gevonden in een tuinhuisje bij een grote villa aan de Dorpsstraat. De voormalige bewoners zijn om het leven gekomen bij een auto-ongeluk in Oostenrijk. Hun zoon en zijn vriendin zijn spoorloos verdwenen.
Er volgt een zoektocht door de rechercheurs naar deze mensen. En heeft deze zaak überhaupt iets te maken met de verdwijning van de oude vrouw?

Na de proloog smaakt het boek al naar meer. Het eerste hoofdstuk heeft waarschijnlijk nogal wat verwijzingen naar de eerste thriller van Skaye, ‘Virtuele tango’. Ze komen verder niet meer terug in het boek. Maar dan volgt een boeiende verhaallijn, goed uitgediepte personages en rake dialogen. Spanningsopbouw is uitstekend. Al deze ingrediënten maken dit boek tot een super-spannende thriller.
Met wisselende perspectieven weliswaar, maar het is niet moeilijk om te ontdekken welk personage aan het woord is. Zo is de tekst van de moordenaar cursief gedrukt. Het heden en verleden zijn prachtig verweven in de verhaallijn. Vooral het verhaal van Sarah is zeer aandoenlijk beschreven. Eindigend met een verrassend plot. Leuk detail is dat Karin Troost een personage is in het boek, een bestaand persoon die een prijsvraag gewonnen heeft. En André Stumpel, de eigenaar van een plaatselijke boekhandel speelt eveneens een rol.

Uitgeverij: Ellessy
ISBN: 9789086602445