Net als Faye begint te denken dat de rust in haar leven is teruggekeerd, wordt ze plotseling weer in het nauw gedreven. Ze is in het buitenland een heel nieuw leven begonnen: haar ex-man Jack zit in de gevangenis en haar bedrijf Revenge is waanzinnig succesvol. Maar vlak voordat Revenge in de VS gelanceerd gaat worden, wordt het bedrijf serieus bedreigd en is Faye gedwongen naar Stockholm terug te keren. Met de hulp van een zorgvuldig geselecteerd team van vrouwen gaat ze de strijd aan om haar bedrijf veilig te stellen – en om zichzelf en degenen die ze liefheeft te beschermen.

Faye woont al twee jaar met haar moeder en dochter in Italië, waar ze anoniem wil (en moet) zijn voor hun eigen bescherming. Omdat ze bij haar ex-man Jack had ontdekt dat hij op een verkeerde manier door hun dochter Julienne (destijds 7 jaar) gefascineerd raakte, zette ze de dood van haar dochter in scene, met Jack als dader. De enige manier om haar dochter veilig te houden was door hem achter slot en grendel op te bergen.
Faye is sinds zijn arrestatie druk bezig met het hooghouden van de leugen dat ze Julienne heeft verloren en stort zich volledig op Revenge, het nalatenschap van haar overleden beste vriendin.

Ondanks het harde werk raakt ze tijdens een zakenreis hopeloos verliefd op de succesvolle David, die zelf midden in een (v)echtscheiding zit. De twee groeien steeds dichter naar elkaar toe en het wordt al snel behoorlijk serieus.
Wanneer ze erachter komt dat de vrouwen die ze vertrouwt, hun aandelen van Revenge achter haar rug om verkopen, blijkt al snel dat iemand het bedrijf probeert over te nemen. Als ze samen met twee sterke vrouwen de jacht op de opkoper inzet, komt ze erachter dat het Jacks vroegere compagnon is die Faye van haar troon wil stoten. Hij heeft nog steeds een hekel aan haar.
Ter overdaad van ramp blijkt haar ex-man uit de gevangenis te zijn ontsnapt samen met een andere gevangene. Faye weet dat zij en Julienne gevaar lopen, gezien Jack weet dat hij zijn dochter niet heeft vermoord en haar waarschijnlijk nog steeds wil bezitten.

Na diens geweldige voorganger Gouden kooi is Zilveren vleugels een beetje voorspelbaar en het mist de opbouwende spanning die ik voelde in het vorige deel. Het hele boek draait voor mijn gevoel meer om het bedrijf Revenge dan om het feit dat haar ex-man is ontsnapt uit de gevangenis en haar dochter in gevaar is. Het ‘verhaal achter het verhaal’ is daarentegen een heftig en spannend verhaal over huiselijk geweld, seksueel misbruik en wraak. Dit korte verhaal waarmee Zilveren vleugels wordt afgewisseld raakte mij en deed mij enorm meeleven met het hoofdpersonage.

Wat er wel voor mij uitspringt is de ongelofelijke kracht en doorzettingsvermogen die Faye bezit. Ze is een sterke vrouw die bij opstapeling van tegenslag niet opgeeft, maar terugvecht als een leeuwin. Tevens weet ze een aantal – onverwachte – sterke vrouwen om zich heen te verzamelen in haar strijd om de overname van Revenge te voorkomen.
De vrouwen in dit boek zijn sterk en het verhaal leest meer als een roman dan als een thriller, alleen de seksscenes hebben naar mijn mening geen toegevoegde waarde aan het verhaal.

Zilveren vleugels gaat over verraad, vriendschap, wraak en de kracht die vrouwen bezitten. Dit is dan ook de kracht van dit boek.
Aan de hand van het einde verwacht ik dat Läckberg nog een vervolg zal schrijven, omdat Faye nog meer onafgemaakte zaken heeft.

Camilla Läckberg is een van de succesvolste Zweedse thrillerauteurs, met wereldwijd meer dan 26 miljoen verkochte boeken. Haar Fjällbacka-serie, met Patrik Hedstrӧm en Erica Falck, krijgt uitstekende kritieken en heeft een groot en internationaal lezerspubliek. Van Gouden kooi werden meer dan 80.000 exemplaren verkocht. Fans van de Europese queen of crime zullen met Zilveren vleugels beloond worden voor hun geduld.

Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044354447
Pagina’s: 334