‘Bij mij zou het niet waar zijn’. Elle De Leeuw heeft het honderden keren gedacht wanneer ze hoorde hoe er bij sommige zwangere vrouwen ineens een steekje los leek te zitten, of wanneer ze een mama in een onverstaanbare taal tegen haar baby hoorde brabbelen. Ze wist perfect hoe zij het ging aanpakken … tot ze zelf mama werd!

Elle vertelt op een komische manier over 23 situaties die volledig anders liepen dan gepland. Eerlijke, herkenbare en hilarische anekdotes die duidelijk maken dat je het ouderschap niet kunt plannen, aangevuld met prachtige illustraties. Het perfecte boek voor aanstaande ouders die op dat moment nog denken ‘Bij mij zou het niet waar zijn’, of voor ouders die ondertussen al aan den lijve hebben ondervonden dat het dus allemaal tóch waar is en zich 100 % herkennen tijdens het lezen van dit boek. Bij een kopje koffie of thee dat ze zonet voor de vijfde keer opwarmden uiteraard.

Dit boek gaat over de vooroordelen en het belachelijk maken van dingen die ouders doen wanneer je zelf nog kinderloos bent, en dan bij je eerste kind tot het besef komen dat je zelf ook gek bent geworden(op een grappige manier bedoeld hè). Een humoristisch boek over opvoeding, struggles, lachwekkende uitspraken en meer ouderschapsperikelen.

Intens genieten is dit boek. Het voorwoord verdient al een schoonheidsprijs, vol humor, en de rest van het boek is niet anders. Elle haar journalistiek achtergrond is een uitstekende basis gebleken voor een boek over de wonderlijke wereld van ‘niet zwanger denken’ VS ‘zwanger denken’. Het is echt heerlijk om te lezen, en zoveel herkenning ook wanneer je zelf mama bent zoals ik sinds 5maanden. Het enige hoofdstuk waar ik mij(gelukkig) niet in herken is hoofdstuk 6, ik denk dat het er echt aan ligt hoe je zelf bent en er een beetje moeite voor doet (maar zo denk  ik). Maar het is meteen ook het hoofdstuk waar ik het hardst om heb gelachen en dan precies ook haar eigen bedachte termen. Haar verhaal over de gebroken nachten zijn vreselijk, en nee, niet omdat zulke nachten je doodmoe en gek maken, maar vanwege het verhaal dat er omheen hangt genaamd ‘ongelovige en betweterige artsen’. Wanneer je (zeker als eerste keer mama) zegt dat je het idee hebt dat je kindje iets mankeert wordt er steevast gezegd ‘dat het er bij hoort, en je vast dingen erger ziet/maakt dan ze zijn’, vreselijk om te lezen. een (h)eerlijk boek over wat ouder worden eigenlijk met je doet, dingen die je altijd veroordeelde of belachelijk maakte doe je dan ineens zelf ook, het is echt om te gieren hoe ontzettend dit boek klopt. Het is geen boek met wetenschappelijke en feitelijke waarheden, of zwaar onderzochte onderwerpen, maar een boek puur uit en mama-hart voortgekomen om andere mama’s (nieuw of al mama) te vertellen wat er komen gaat of te laten lachen om de herkenning. Dit boek heeft mij laten lachen, laten huilen en verbaasd doen kijken, echt een genot om te lezen. Ik hoop bijna dat Elle weer een boek schrijft in de hoop dat spruit nummer 2 genoeg inspiratie geeft.

ISBN; 9789401474511
Pagina’s: 167
Prijs; € 19,99