De klas van Mevrouw Cornfield heeft een geheim. Iets wat niemand anders mag weten. Maar Ida praat haar mond voorbij en vertelt haar vriendin Miriam over de magische dierenwinkel en haar vos Rabat. Wat nu?
Op school is iedereen druk in de weer met de voorbereidingen voor het schooltoneel. Maar waar komen al die vreemde gaten in de schooltuin plots vandaan?

Sinds Ida is verhuisd heeft ze weinig contact meer met haar beste vriendinnetje, Miriam, en na weken van plotselinge complete stilte staat haar beste vriendinnetje zomaar ineens in haar woonplaats viool te spelen. Ida is dolblij maar ook een beetje verdrietig, ze heeft hier al zoveel moois meegemaakt en Rabat, haar magische dierenvriend, gekregen maar daar mag ze door de eed niks over zeggen. De eed luidt namelijk ‘we beloven dat we voor altijd zwijgen over het magische dier dat we krijgen. De magische dierenwinkel is een groot geheim, zo zal het voor altijd en eeuwig zijn’ en Ida heeft die vol overtuiging afgelegd, maar nu…. Choco is verdrietig dat hij nog steeds geen magisch dier heeft gekregen en dan moet hij ook nog een tijdje bij z’n onuitstaanbare opa Theodoor wonen omdat z’n moeder op reis is. Opa Theodoor is echt onuitstaanbaar, hij commandeert Choco constant en is gewoon niet lief en ‘savonds verdwijnt hij gewoon ineens zonder een woord te zeggen. Ondertussen vallen er in de schooltuin steeds meer gaten en de conciërge kan het dichtmaken van al die gaten niet meer bijhouden, bijna stort de school in, dus de vraag rijst ‘wie maakt die gaten en waarom?’ De kinderen verbazen zich elke keer weer wanneer iemand zijn of haar magische dier krijgt en deze keer is het allemaal iets lastiger omdat Miriam en weekje meedraait in de klas en niets van de magische dieren weet… denkt iedereen.

Weer die geweldige leuke speelsheid in de omslag, lekker druk, veel te zien (en te voelen want de dieren zijn glad en glimmend) deze keer is de hoofdkleur rood/bruin en het nieuwste magische dier prijkt op de cover. Het gatenmysterie is een spannend, grappig en ook wel een beetje onroerend verhaal. Het blijkt maar weer dat niet alles is zoals het op het eerste gezicht lijkt. De vriendengroep wordt in dit deel weer iets uitgebreid omdat steeds meer kinderen een magisch dier krijgen, deze keer wordt de rol van Anna-Lena groter en ontzettend leuk. De speelsheid en vrolijkheid in deze boeken zijn zo’n genot om te lezen en de avonturen zijn elke keer weer verrassend en spannend. Voorin het boek beginnen we weer met een kleine uitleg van wie wie ook alweer is, met de ontzettende leuke en grappige tekeningen van Martijn van der Linden, deze tekeningen vrolijken dit boek echt op, geven het een extra laagje fun en vrolijkheid die je in het hele verhaal vind. De manier van schrijven is voor elke leeftijd leuk, het is wel jeugdig geschreven (uiteraard) maar niet kinderachtig en daardoor niet leuk en onleesbaar voor een volwassene, het verhaal zuigt je naar binnen door alle speelsheid die al op de cover begint en doorgaat in het boek. Dus iedereen die van magische dieren houdt en van een leuk verhaal is dit echt een aanrader. En waarom ik mijn foto op deze manier gemaakt heb?…. dat moet je zelf maar ontdekken wanneer je het verhaal gelezen hebt.

uitgeverij: Lannoo
ISBN: 9789401459365
Pagina’s: 190