In de perfecte chaos van een huis zonder volwassenen, voeden vijf broers elkaar op volgens hun eigen regels. Hun moeder is gestorven, hun vader is gevlucht.
Terwijl de Dunbar jongens met elkaar vechten, samen lachen en samen hun verdriet verwerken, probeert Matthew als oudste de rol van zijn ouders over te nemen in het ontwrichte gezin. Tot Michael, hun vader, op een dag plotseling weer binnenstapt met een verrassend verzoek. Slechts één van hen accepteert en besluit mee te gaan. Het is Clay, de vierde zoon, getormenteerd door een lang begraven geheim.

De lezer ziet hoe het gezin ontstaat als Michael verliefd wordt op Penelope en hoe de Dunbar jongens zijn geworden zoals ze nu zijn. Penelope leerde haar zoons pianospelen en Michael leert ze vechten en verdedigen.
De vijf Dunbar-broers groeien echter op zonder ouders; hun moeder sterft na een lange lijdensweg als de jongste, Tommy, nog op de basisschool zit en hun vader is weggevlucht. De jongens moeten zichzelf redden en zijn absoluut geen lieverdjes. Hun huis is eigenlijk geen veilige plek meer voor opgroeiende kinderen en er komen steeds meer (vreemde) huisdieren bij.
Op een dag staat hun vader, wie zij heel mysterieus de Moordenaar noemen, bij hun in de woonkamer met een verzoek. Hij woont op een groot stuk land met een rivier. Er moet een brug gebouwd worden, maar de rivier treedt buiten zijn oevers waardoor je aan beide kanten afgesloten kan worden.
Clay besluit zijn ouderlijk huis en zijn broers te verlaten om zijn vader te helpen met de brug. Ondanks dat de twee allebei op hun eigen manier koppig zijn en dingen te verwerken hebben, moeten ze toch samenwerken om de brug te bouwen.

De bruggenbouwer vertelt het verhaal van het ontstaan van de familie Dunbar en de onderlinge band tussen vijf opgroeiende broers. Het beschrijft een wild leven vol liefde, tragische maar ook onvergetelijke momenten en de kracht van een familieband.
Ik had erg veel moeite met de schrijfstijl in dit boek; Zusak schrijft van binnen naar buiten en van achter naar voor. Het constante plotselinge heen en weer gespring in de tijd en tussen de personages maakt het geheel erg verwarrend, waardoor ik meer dan 200 pagina’s nodig had om echt in het verhaal te komen. Vervolgens raakte ik na 150 pagina’s de weg weer kwijt. Gezien ik hiervoor De boekendief heb gelezen, viel het verhaal me een beetje tegen. Het is uiteraard niet eerlijk om beide boeken, die niets met elkaar te maken hebben, met elkaar te vergelijken, maar Zusak heeft daarmee wel de lat voor zichzelf erg hoog gelegd.

Op zich heeft het boek een aantal sterke punten zoals de personages, de verschillende omgevingen waar het zich afspeelt en de bijzondere manier waarop Zusak als een ware kunstenaar de natuur kan beschrijven. Ook diens liefde voor het geschreven verhaal, zowel op papier als op het witte doek, komt duidelijk naar voren in De bruggenbouwer. Het is een redelijk diepgaand verhaal, het is alleen mijn schrijfstijl gewoon niet. Ik kan me zeker wel voorstellen dat andere mensen dit boek wel helemaal geweldig vinden, maar ik blijf toch bij De boekendief als mijn favoriete Zusak-boek.

Markus Zusak is de internationale bestsellerauteur van zes romans, waaronder de wereldberoemde verfilmde klassieker De boekendief, waarvan wereldwijd meer dan zestien miljoen exemplaren werden verkocht. Zijn boeken zijn in meer dan veertig talen vertaald en hebben vele prijzen gewonnen.

Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044355697
Pagina’s: 571
Prijs: €24,99

[bol_product_links block_id=”bol_5c07af57497cf_selected-products” products=”9200000098476351″ name=”De bruggenbouwer – Markus Zusak” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]