Ze zijn magisch, mistig en mysterieus – de volksverhalen van Ierland en Groot-Brittannië. De sfeer omhult de lezer en de grenzen van werkelijkheid en fantasie vervagen. Maar liefst vijftig verhalen, van grappig tot griezelig, hebben een plek gevonden in deze schitterende bundel, die Margaretha van Andel – net als Noorse mythen – heeft vertaald op een wijze die onder je huid weet te kruipen. Verdwijn in avonturen en legenden, laat je verleiden door elfen en gnomen, droom weg bij verhalen over de liefde en raak betoverd in het deel over mysterie en magie.
Schemerwerelden is een ultieme volksverhalenverzameling, die van jong tot oud zal meeslepen.

In tegenstelling tot de vaste omslag heeft de losse omslag van het boek vrij fletse rustige kleuren met mystieke figuren erop (voorkant en achterkant), echt een sprookje om te zien, de vaste omslag van het boek heeft echt het ouderwetse uiterlijk, diep rood met diertjes erop en dus een heel mooi contrast met de losse omslag. De bladzijden van het boek zijn vrij dun en voelen daardoor heel fijn aan, erg mooi. Wat ik heel mooi (en handig) vind is dat er achterin het boek een register geplaatst is met uitleg over de verhalen, waar ze vandaan komen (al word er soms een verhaal niet veel duidelijker van) en wat Crossley ermee gedaan heeft, voorin staat een lijst met hoe je sommige namen of woorden moet uitspreken. Wat ik altijd het mooiste vind aan mythen en legendes is dat er altijd een wijze les in zit met een kern van waarheid, waar je dat in echt  verhalen vaak niet vind, daar gaat het dan echt om hoe spannend of ontroerend het is. Ik zal heel eerlijk toegeven dat ik sommige verhalen niet snapte, ook niet na het verhaaltje achterin dat de uitleg/oorsprong is, te hebben gelezen, maar ja, ook dát hoort in mijn ogen bij mythen en legenden, het genieten van een bijzonder verhaal en niet weten waar het precies op duidt omdat het al zo oud is dat de betekenis voor ons misschien al te moeilijk is geworden (aangezien we tegenwoordig niet zoveel meer om diepliggende en doordachte dingen geven omdat we te druk zijn met het nú). In deze verhalen draait het vaak om respect, vertrouwen en een goed hart hebben en dat maakt de verhalen vaak erg bijzonder en innemend. Net als bij de andere boeken van Crossley-Holland leer je op een vrij makkelijke manier de mythen en legendes kennen, en sommige zullen je misschien bekend in de oren klinken omdat het nog altijd geschiedenis is waar de verhalen vandaan komen en niet een zomaar verzonnen verhaal. Er zijn bepaalde verhalen die erg lang zijn waardoor ik mijn aandacht wat voelde verslappen, maar evengoed blijf ik dan lezen omdat het stuk voor stuk zulke mooie bijzondere vertelsels zijn. Ik vind het een ware kunst als je iets ouds kunt omzetten naar de hedendaagse manier van schrijven, lezen, denken en dat doet Crossley toch maar mooi elke keer weer (sommige verhalen zijn wel zo gelaten zoals ze horen op een paar woorden na, niet alles is veranderd). Want ook van het vorige boek ‘Noorse mythen over Odin, Thor en Loki’ heb ik erg genoten.  Maandag, dinsdag, vind ik een erg mooi en lief verhaal, dit zijn nou het soort verhalen waar ik van geniet. Een duidelijke mooie, diepere betekenis. ‘Lusmore is door zijn mismaaktheid, een bochel, een vredelievende en rustige jongen die zich schikt in z’n lot. Als hij op een vreselijke nacht elfen ontmoet verandert alles voor hem. Ver weg in een dorpje hebben ze ook van hem en zijn verhaal gehoord en een moeder wil graag hetzelfde voor haar zoon, alleen is deze Jack niet zo vriendelijk of geduldig en dan pakt zijn ontmoeting met de elfen totaal anders uit dan gehoopt’. Van dit soort verhalen geniet ik volop, de boodschap is overduidelijk ook al word het niet expliciet verteld, en die boodschap is puur echt en niet tegen te spreken. Tam Lin vind ik ook ontzettend mooi omdat dat in gedicht vorm geschreven is, een héél lang gedicht maar daarom juist ook super mooi. De verhalen of verhaaltje en gedichten verschillen veel van elkaar, om sommige moest ik heel hard lachen om andere grinniken, een ander heeft een prachtige boodschap en weer een ander is toch wel een beetje verdrietig. Kortom een prachtige verzameling verhalen uit vroegere tijden opnieuw geschreven en gebundeld om gewoon ontzettend van te genieten. Het Envoi ontroerd mij, heel mooi. Ik zou dit boek zeker aanraden om in huis te halen omdat het je iets moois geeft, is het geen diepe betekenis in het verhaal dan is het wel een glimlach. Crossley is niet zomaar de eerste de beste schrijver die denkt even verhalen te gaan schrijven, herschrijven en te creëren hij heeft meer dan genoeg prijzen en titels op z’n naam staan, ook de illustrator Frances is niet de eerste de beste, maar een bekroond illustrator met veel verschillende interesses en werkgebieden dus lof voor de illustraties kunnen onmogelijk vergeten  worden. De illustraties zijn misschien ‘simpel’ maar wel ontzettend pakkend en past ontzettend mooi bij dit boek.

ISBN: 9789047711438
Pagina’s: 350
Prijs:€  19,95

[bol_product_links block_id=”bol_5d1079f3ac49d_selected-products” products=”9200000108382552″ name=”Schemerwerelden” sub_id=”Kevin Crossley-Holland” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]